Yogainstruktör Susanne Lidang visar hur övningen twisted sister ser ut.

Yogainstruktör Susanne Lidang visar hur övningen twisted sister ser ut.

© Thomas Dahl

Yoga för löpare: Så gör du övningen twisted sister

Yogaövningen twisted sister öppnar höfter och ljumskar, stretchar lår och rygg och öppnar bröst och axlar. Det ger en större rörelsefrihet på löprundan.

19 augusti 2016 av Susanne Lidang

Twisted sister

Stå på alla fyra.

  • För fram höger fot och sätt händerna vid foten med fingrarna i golvet precis som i övning 4.
  • Sträck det bakre benet lite bakåt med knäet kvar i golvet. Tårna är böjda så att hälen pekar uppåt. Låt höften sjunka ner djupt mot golvet.
  • Lägg höger hand på höger knä och pressa ner det, dra in naveln och vänd bröstet mot höger så mycket du kan.
  • Sträck upp höger arm. Böj armbågen och dra in skulderbladen mot ryggraden.
  • Håll kvar skulderbladen och sträck armen bakåt, lyft vänster fot och fatta tag i fotens utsida.
  • Spänn vänster skinka och dra foten mot baken. Sug in naveln så att revbenen dras in i kroppen och så att du inte sjunker ihop i ländryggen.
  • Dra huvudet bakåt och njut av en mycket intensiv stretch. Stå kvar i fem lugna andetag eller mer. Gör övningen åt andra hållet.

Tips

Kan du inte nå foten i slutpositionen kan du lägga ett bälte runt foten och hålla fast i det tills du har blivit mer smidig i höfterna och ryggen.

Kanske är du intresserad av