Hur undviker jag att fisa när jag gör yoga?

Det är pinsamt att fisa högt när man är på ett yogapass, men det är lätt hänt när man böjer och stretchar så mycket. Hur kan jag undvika det?

18 augusti 2015 av I FORM

Du är inte ensam om att ha stört den stilla atmosfären i yogasalen med en liten ljudlig gasexplosion – och du får nog finna dig i att det kan hända lite då och då.

När du utövar yoga växlar du mellan att spänna dig och att slappna av, samtidigt som tarmarna knådas genom de olika positionerna. Det kommer att leda till att luft från tarmarna pressas ut ur kroppen – men du kan trösta dig med att det är samma sak för alla andra på yogapasset.

Du kan minska luftbildningen genom att äta lite strategiskt innan du tränar. Det handlar om att äta i god tid i förväg, helst tre till fyra timmar före yogapasset, så maten hinner förbrännas.

Ät en måltid som är mild och vänlig mot magen. Det kan till exempel vara fisk, kyckling eller yoghurt. Tillbehören får inte vara för grova, för kostfibrer främjar luftbildning. En grönsallad till fisken och frukt och nötter i yoghurten är mycket bra, medan kålsallad och en massa fullkorn bör sparas till efteråt. Tugga maten ordentligt.

Var extra noggrann med att dricka rikligt med vatten till de måltider innan du går på yoga. Vattnet gör det lättare för kroppen att smälta maten och minskar risken för luftfickor i tarmarna. Kaffe kan ge orolig mage och gasbildning för vissa, så drick hellre te timmarna innan du ska på yoga.

Kanske är du intresserad av