Kvinna med baksmälla.
Bakfull?

Bara lugn, vi har kuren som får dig på benen igen.

© Colourbox

6 yogaövningar som botar din baksmälla

Yoga är kanske inte det första som faller dig in när du vaknar med baksmälla efter en lite för festlig kväll. Men de här 6 övningarna hjälper dig mycket mer än cola, pizza och Netflix.

27 juni 2016 av Signe Brogaard

Okej, du vet att du glömde dricka två glas vatten mellan varje glas alkohol och du gick inte hem senast kl 2, som du hade lovat dig själv, men nu är skadan skedd och du behöver en lösning innan ditt huvud exploderar och din lever stänger ner, och här är svaret: YOGA.

Innan du får panik över att utsätta din redan turbulenta mage med en nedåtgående hund, kan vi lugna dig med att de sex övningarna inte kräver någon större balanskonst eller hög energinivå.


Därför verkar yoga mot baksmälla

De sex yogaövningarna sätter fart på utrensningen av avfallsämnen samt matsmältningen, och de lugna rörelserna hjälper till att dämpa stresshormonet kortisol, som jobbar övertid dagen efter. Det efterföljande lugnet som sänker sig över dig är extra viktigt, då alkoholen förstör din nattsömn och hindrar dig från att sova djupt, så ta bara en liten tupplur under den sista övningen.

Andra bra hjälpmedel mot baksmälla

Du ska dock fortfarande komma ihåg att dricka rikligt med vatten och fylla på kroppen med nyttiga saker, som inte irriterar magen ytterligare, som banan och mjölk, exempelvis i en smoothie. Fet och kryddig mat är generellt inte bra dagen efter, men om du verkligen är sugen på snabbmat så bjuder vi på 5 läckra och sunda alternativ här

Se övningarna här under

1: Barnets ställning

2: Katten

3: Fjärilen

4: Twist

5: Plankan

6: Savasana

Källa: Huffington post

Kanske är du intresserad av