5 steg till twisted sister

Löpare eller kontorsslav? Här är en övningsserie som kan göra underverk med en stel och osmidig kropp. Med I FORMs yogaskola hjälper vi dig igenom fyra övningar så att du slutligen kan testa dina krafter med twisted sister.

8 oktober 2015 av Louise Fjendbo

Kom i form med yogaskolan

Programmet består av fyra hjälp­övningar och en slutövning, i det här fallet Twisted sister. Det är viktigt att du gör programmet i en bestämd ordning. Varje övning förbereder, värmer upp och gör slutligen kroppen redo för själva slutövningen, som tränar och gör stora delar av kroppen smidigare. Det är också viktigt att du följer instruktionerna noga – och mindre viktigt om du kan göra positionerna fullt ut – fokus bör ligga på att röra kroppen på rätt sätt.

Gör så här

  • Det enda du behöver är en yogamatta och ev ett bälte.
  • Gör gärna övningarna varje dag – det tar cirka 20 minuter – men 3–4 dagar i veckan ger också bra effekt.
  • De dagar när du utövar din vanliga träning är det bra att lägga in yogaövningarna direkt efteråt, när kroppen är varm.
  • Övningarna är dessutom så pass skonsamma att du mycket väl kan göra dem utan uppvärmning. Gör gärna två rundor om du känner för att göra det.

Tema

Kanske är du intresserad av