Kvinna gör yoga i skogen.
© Jakob Helbig

5 sköna skäl till att göra yoga ute i det fria

Ta med dina yogaövningar ut i det gröna, och låt den blåa himlen, vinden och marken under dina fötter ge dig en helt ny och fantastisk upplevelse för alla sinnen.

30 augusti 2016 av Zoe Sys Vogelius & Glenn Kjaer

Färgen grön

Forskning har visat att det har en positiv effekt på blodtryck och humör att träna i naturen. Det kommer inte bara från den friska luften och utomhusmiljön, utan också av färgen grön, som har en exceptionellt positiv effekt på kropp och sinne. Njut därför av lövverken nästa gång du gör yoga utomhus.

Nytt perspektiv

När du gör yoga, blir din värld bokstavligt talat vänd upp och ner på grund av alla olika positioner. Det sätter igång nya tankebanor i din hjärna, vilket gör att man ser saker och ting
på ett nytt sätt. Åsynen av himlen och havet upp och ner kan också fostra fler nya och kreativa tankar.

Extra utmaning

Naturens många ojämna ytor intensifierar dina yogaövningar och gör dem mer utmanande.
Kroppens muskler arbetar för att hålla kroppen stabil, och ditt minne och kordinationsförmåga utmanas. Din hjärna ska nämligen konstant förhålla sig till omgivningens grenar, stenar och andra ojämnheter.

Nya omgivningar

När du utövar yoga inomhus, är det som regel i sällskap med några andra människor i en tråkig lokal. I naturen får du otroliga och helt andra intryck. Här har du inte utsikt över andras rumpor och tår, utan istället bar himmel, skog eller strand. Ta dig också tid att lukta på blommorna.

Egna redskap

Naturen gömmer många användbara träningsredskap, som t ex träd och stenar. Det tar lite tid att hitta dem, men att gå på jakt och speja efter redskap, får dig att slappna av och din hjärna att sätta igång. Prova dig fram och hitta andra roliga alternativ, om du inte hittar den perfekta stenen.

Kanske är du intresserad av