Puckelpist för nybörjare

Ta det lugnt, var mjuk i lederna och var konsekvent

9 juli 2015 av I FORM

När du tvärar ska du försöka vara mjuk och följsam i fot-, knä- och höftlederna - ungefär som stötdämparen i en bil.

Ge efter i benen när du kör uppför en puckel och sträck ut benen när du når andra sidan. Åk inte för snabbt, för då hinner du inte stäcka ut benen i alla puckeldalarna och så kommer du att pressas ihop mer och mer. Försök hålla vikten på det ben som är vänt ned mot backen.

Du ska utse den puckel du vill åka över i god tid. Och se till att luta dig framåt när skidorna börjar accelerera, även om det känns mer naturligt att luta dig tillbaka när skidorna går snabbare och snabbare. Försök att inte ångra dig.

När du tvärar

1. I puckeldalen, mellan pucklarna, är kroppen sträckt och du förbereder dig för nästa puckel. På väg ner för puckeln ska du försöka sträcka på benen mot puckeldalen, så att du behåller snökontakt och därmed kontrollen över skidorna.

2. Tänk på att vara avslappnad. Dina ben ska naturligt följa puckelns form. Böj benen när du är på väg upp över puckelns rygg och räta ut dem när du rundat dess topp. Låt kroppen fungera som ett dragspel.

När du svänger

1. När du tvärar ska du i god tid börja leta efter en puckel att runda. Ändra dig inte! För långsamt fram skidstaven genom att vippa lite i handleden så att du är beredd att sätta staven i puckeln och svänga runt den.

2. Sätt i staven på toppen av puckel. Var mjuk och avslappnad i både fot- knä- och höftleder så att dina ben automatiskt böjer sig på väg upp över ryggen på puckeln. Rör kroppen framåt, hela vägen ner genom svängen. Då tappar du inte kontrollen över skidornas acceleration när svängen börjar.

3. Sträck benen medan du svänger runt puckeln. Åk hela svängen tills du är tillbaka "på tvären" i pisten igen. Förbered dig för ännu en sneddning över backen. Se upp så att staven inte fastnar på toppen av puckeln.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

Vilken distans drömmer du om att springa i år?


I FORM tipsar