Kvinna springer.
© iStock

Därför ska du inte hoppa över dina löprundor i vinter

Visst är det frestande att låta bli men ge dig ut ändå, för du vill faktiskt inte gå miste om alla fördelar med vinterlöpning.

9 december 2016 av Anna Sjøstrøm

Det är lätt att hitta på ursäkter när soffan lockar mer än en löptur i det kalla vädret, men det finns en rad hälsosamma fördelar med att ge sig ut. 

1. Ge dig ut och bli glad

I takt med att vintern bjuder på allt mindre dagsljus är risken större att vi blir nedstämda och deprimerade. Som tur är kan vi motverka den risken genom att plocka fram löparskorna och ge oss ut när det är ljust ute. Forskning från Duke University har visat att 30 minuters träning är 4 gånger så effektivt för att producera serotonin i hjärnan och minska symptomen på depression – jämfört med medicin.


2. Håll förkylningen borta

På dagar när man inte har lust att ge sig ut är det lätt att övertyga sig själv om att man bäst håller sig frisk under en filt i soffan. Ledsen, men det stämmer inte alls. Forskning från Mayo Foundation for Medical Education and Research har nämligen visat att regelbunden motion minskar risken för att få ett virus med 20–30 procent.

3. Bättre syreupptagningsförmåga

Löpturer på vintern är extra bra konditionsträning, eftersom de kalla temperaturerna tränar kroppen i att ta upp syre mer effektivt. En studie från Northern Arizona University har visat på ett samband mellan kalla miljöer och och förbättrad maximal syreupptagningsförmåga. 

SÅ GE DIG UT OCH NJUT!

Få en snygg Kari Traa träningströja + 4 nummer av  I FORM för bara 149 kr. 


Kanske är du intresserad av