• Simning
  • Gång
  • Styrketräning
  • Cykling
  • Crosstrainer

5 träningspass till dig som har tröttnat på att springa

Varsågod, här kommer 5 supereffektiva och bra träningspass som ger dig samma utbyte som en löprunda på 5 km.

4 april 2014 av Michelle Kristensen
Handen på hjärtat: Har du tröttnat på att springa? Om svaret är ja, sluta spring – och förlika dig med att löpning inte är din grej just nu. Istället kan du satsa på något av de här 5 träningspassen som du säkert kommer att gilla mer och som är lika bra för hälsan som att springa 5 kilometer. [bodylink]

Få samma effekt som vid 5 km löpning

Lev längre De som springer cirka 5 km tre gånger i veckan lever fem år längre än de som inte springer. Du kan få samma effekt genom att träna i 30 minuter med hög puls tre gånger i veckan. Ökad förbränning Om du väger 65 kg, kommer du att förbränna omkring 325 kcal på 5 km. Det motsvarar nästan en 1½ Marsbar. Du kan få samma effekt med träningspassen i artikeln: simning (35 minuter), styrketräning (40 minuter), crosstrainer (35 minuter), gång (30 minuter) + swings och cykling (30 minuter). Starkare skelett Löpning belastar skelettet vilket gör det starkare. Du kan få samma effekt med crosstrainer, styrketräning eller gång + swings. Cykling och simning stärker inte benstommen på samma sätt, så här måste du lägga till styrketräning.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

Vilken distans drömmer du om att springa i år?


I FORM tipsar