Cookie- och Sekretesspolicy






Träningsformer

Snowboard är lättare än du tror

Snowboardsporten blir allt populärare och det är inte bara ungdomar som vill vara med. Förklaringen är enkel: Att åka snowboard är lätt.

Det går snabbare att bli en skicklig snowboardåkare än en medelmåttig skidåkare. Och dessutom är risken för skador relativt liten.

Snowboarding roligt från första början. Tekniken är otroligt enkel, och för en nybörjare handlar det mer om att övervinna sin rädsla än om att lära sig en ny teknik.

Lika lätt som att luta sig mot en vägg

I stort sett krävs det inte större ansträngning att åka snowboard än vad det behövs för att luta sig mot en vägg. Och därför gör nybörjare på snowboard snabba framsteg. Det är till exempel lika lätt att svänga på alla typer av snö. Och där det på skidor tar år av koncentrerad träning att få utbyte av den djupa snön utanför pisterna, är det på snowboard lika lätt att svänga i knädjup lössnö som i en preparerad pist.

Förklaringen ligger i tekniken. Skidåkning offpist kräver en helt annan teknik än åkning i pisten. På snowboard är tekniken i och utanför pisten densamma. Du svänger genom att skifta mellan bak- och framkant, samtidigt som du vrider överkroppen. Det spelar ingen roll om snön är lätt eller tung, eftersom du på snowboard surfar ovanpå snön i stället för att plöja igenom den.

Hela kroppen får arbeta

Den enkla tekniken betyder dock inte att snowboardåkare inte använder sina muskler, det kan många nybörjare med träningsvärk intyga. Snowboarding är bra motion eftersom hela kroppen sätts i arbete. De första dagarna är det överkroppen som arbetar mest. Rygg- och magmuskler är hela tiden sysselsatta med att luta överkroppen framåt och bakåt. Axelmusklerna håller armarna lyfta, så att de kan hjälpa till att hålla balansen.

Benen sätts inte i arbete förrän du lärt dig hålla balansen. Snowboarding involverar i stort sett samma muskler som skidåkning. Dock belastas vaderna betydligt mer på en snowboard, då du ständigt vippar med foten för att förskjuta tyngden mellan fram- och bakfot.

Allvarliga skador till exempel ledbands- och korsbandsskador, som tråkigt nog är vanliga vid skidåkning, är sällsynta inom snowboardsporten.


I FORM

Mest lästa
Därför funkar det att gå sig smal

Därför funkar det att gå sig smal

Gå ner 5 kilo med 7 raska promenader i veckan.

Läs mer

Därför ska också du börja cykla i höst

Därför ska också du börja cykla i höst

Cykelträning är ett utmärkt sätt att trimma kroppen och ...

Läs mer

Så förbättrar du din kondition

Så förbättrar du din kondition

Du kan utveckla din kondition, eller förmåga att ta upp ...

Läs mer

Ny kropp med pilates

Ny kropp med pilates

Pilates bygger på fem grundprinciper. Du märker skillnad ...

Är det sant?

Program: Rocka midjan smal på 6 veckor

Program: Rocka midjan smal på 6 veckor

Här får du ett sex veckor långt träningsprogram som ...

Läs mer

Nytt
Träningsprogram - Få snygga och starka skuldror och armar

Träningsprogram - Få snygga och starka skuldror och armar

Drömmer du om att visa upp ett par vältränade starka ...

Läs mer

Krabban

ExclusiveExclusiveKrabban

Som en del av program 1 ska du göra krabbgång och här är ...

Se övningen på video

Axelpress med väska

ExclusiveExclusiveAxelpress med väska

Del 1 av träningsprogrammet förutsätter varken mycket ...

Se övningen på video

Yogaställning med tricepspress

ExclusiveExclusiveYogaställning med tricepspress

Testa en yogaställning där du utmanar dina tricepsmuskler.

Se övningen på video

Armgång på fötter

ExclusiveExclusiveArmgång på fötter

Trimma dina muskler med armgång.

Se övningen på video

Ännu mer I FORM...

Här är sommarens motivation

Prenumerera

Här är sommarens motivation

SOMMARSPECIAL: Träna i kläder från Kari Traa. Du får det snygga settet med 4 nr av I FORM för bara 149:50 kr.

Beställ här

Läs I FORM nr 10/2015 här

Tidningen I FORM

Läs I FORM nr 10/2015 här

Alla prenumeranter kan även läsa I FORM elektroniskt. Här på skärmen, på smartphone och på surfplatta.

Så enkelt är det

Garanterad viktminskning

Kostdagboken

Garanterad viktminskning

Glöm allt om att räkna kalorier och låt Kostdagboken göra jobbet åt dig. Det har aldrig varit ENKLARE att göra sig kvitt extrakilon!

Testa GRATIS i 5 dagar

Möt din nya träningskompis

Prenumerera

Möt din nya träningskompis

Säg hej till din personliga tränare och motivationskraft. Klockan på bilden blir din när du beställer 3 nr av I FORM.

Läs mer

Nyhetsbrev

Få veckans bästa nyheter, ta del av erbjudanden, delta i tävlingar och mycket mer!


3 nr + kläder

Kolla in priset!

6 frågor om sex

Kan du svaren?

I FORMs Kostdagbok

Bli smal och sund

Välj rätt jacka

Komplett guide