Cookie- och Sekretesspolicy






Träningsformer

Förbättra din teknik

Med god teknik blir du mer effektiv på längdskidor. Du använder minsta möjliga mängd energi för att uppnå högsta möjliga fart.

Längdåkningsteknik kan delas in i två stilar: klassisk och fristil (skate).

Inom varje stil finns flera tekniker. I klassisk längdskidåkning finns bl a diagonal, dubbelstakning med och utan frånspark och fiskben.

Den viktigaste teknikfaktorn är kanske anpassning. Om du kan anpassa dig efter terrängen och ta den som den kommer har du en stor fördel.

Om du vill förbättra din skidteknik gäller det att vara medveten om vad du gör. Det gäller alla - från nybörjare till elitidrottare.

Diagonalteknik

Diagonalgång är den lättaste och kanske mest naturliga tekniken att börja med. Den används i mindre stigningar och av nybörjare även på platt terräng. Den fungerar som gång/löpning på barmark.

Diagonalrörelsen följer vårt gångmönster. I utgångsställningen är fötterna parallella. Diagonalrörelsen börjar och slutar i utgångsställningen. Genom hela rörelsen ska det kännas som om du faller framlänges. Det vill säga att vikten ligger på den främsta foten. Höften ska kännas hög.

En hög utgångsställning ger goda förutsättningar för att du ska kunna göra stora pendelrörelser. Du använder armarna aktivt och svänger dem parallellt med benen. De följer spåret parallellt och tätt intill kroppen.

Försök att föra fram (inte upp) handen så långt som möjligt. Staven pekar då lite bakåt i samma ögonblick som den sätts i snön. Staven sätts parallellt med den främsta foten, så att den följer med inte mot rörelseriktningen.

I frånsparken bakåt är benet utsträckt. Kroppens linje är mer eller mindre rak och framåtlutad - sträck från hälen upp till huvudet. Benet du sparkar ifrån med svingas framåt så rakt som möjligt. Det bärande benet hålls också rakt (höften högt).

Smidigt och otvunget höftarbete hjälper diagonalgången. Titta framåt i spåret. Om man hänger med huvudet och tittar ner påverkar huvudets ställning tekniken negativt.

Dubbelstakning

Dubbelstakning är svårare för nybörjare än diagonaltekniken. Det kan bero på att det kräver mer styrka och skidkänsla att byta till den här tekniken. Dubbelstakning används på platt och svagt nedförsluttande terräng. Det är mycket mer kraft i dubbelstakningen med frånspark som därför används för att bevara farten i lite mer krävande terräng.

Utgångsställningen är hög, med vikten på båda fötterna och känslan av att falla framlänges. Försök att föra fram armarna så långt som möjligt. Stavarna ska peka lite bakåt och hållas nära kroppen när de sätts ner i snön. Böj överkroppen aktivt och lägg vikten på armarna. Sedan förs armarna bakåt. Händerna passerar i knähöjd och fullbordar rörelsen med armarna bakom kroppen. Räta upp kroppen mellan varje stakning.

De flesta måste tänka och arbeta medvetet med tyngdöverföring och framåtdrift. Tyngdöverföring betyder att hela kroppsvikten förs över på det bärande benet, som man sedan glider med. Det kräver att du lutar dig framåt och att höften sträcks fram och upp.


I FORM

Mest lästa
Därför funkar det att gå sig smal

Därför funkar det att gå sig smal

Gå ner 5 kilo med 7 raska promenader i veckan.

Läs mer

Därför ska också du börja cykla i höst

Därför ska också du börja cykla i höst

Cykelträning är ett utmärkt sätt att trimma kroppen och ...

Läs mer

Ny kropp med pilates

Ny kropp med pilates

Pilates bygger på fem grundprinciper. Du märker skillnad ...

Är det sant?

Så förbättrar du din kondition

Så förbättrar du din kondition

Du kan utveckla din kondition, eller förmåga att ta upp ...

Läs mer

Nytt
Träningsprogram - Få snygga och starka skuldror och armar

Träningsprogram - Få snygga och starka skuldror och armar

Drömmer du om att visa upp ett par vältränade starka ...

Läs mer

Krabban

ExclusiveExclusiveKrabban

Som en del av program 1 ska du göra krabbgång och här är ...

Se övningen på video

Axelpress med väska

ExclusiveExclusiveAxelpress med väska

Del 1 av träningsprogrammet förutsätter varken mycket ...

Se övningen på video

Yogaställning med tricepspress

ExclusiveExclusiveYogaställning med tricepspress

Testa en yogaställning där du utmanar dina tricepsmuskler.

Se övningen på video

Armgång på fötter

ExclusiveExclusiveArmgång på fötter

Trimma dina muskler med armgång.

Se övningen på video

Ännu mer I FORM...

Här är sommarens motivation

Prenumerera

Här är sommarens motivation

SOMMARSPECIAL: Träna i kläder från Kari Traa. Du får det snygga settet med 4 nr av I FORM för bara 149:50 kr.

Beställ här

Läs I FORM nr 10/2015 här

Tidningen I FORM

Läs I FORM nr 10/2015 här

Alla prenumeranter kan även läsa I FORM elektroniskt. Här på skärmen, på smartphone och på surfplatta.

Så enkelt är det

Garanterad viktminskning

Kostdagboken

Garanterad viktminskning

Glöm allt om att räkna kalorier och låt Kostdagboken göra jobbet åt dig. Det har aldrig varit ENKLARE att göra sig kvitt extrakilon!

Testa GRATIS i 5 dagar

Möt din nya träningskompis

Prenumerera

Möt din nya träningskompis

Säg hej till din personliga tränare och motivationskraft. Klockan på bilden blir din när du beställer 3 nr av I FORM.

Läs mer

Nyhetsbrev

Få veckans bästa nyheter, ta del av erbjudanden, delta i tävlingar och mycket mer!


Blogg-pepp

Hitta din favorit

Välj rätt jacka

Komplett guide

Benrevolution

Få snygga ben

Få I FORM + Craft

Fler erbjudanden...

6 frågor om sex

Kan du svaren?