Cookie- och Sekretesspolicy






Träningsformer

Förbättra din teknik

Med god teknik blir du mer effektiv på längdskidor. Du använder minsta möjliga mängd energi för att uppnå högsta möjliga fart.

Längdåkningsteknik kan delas in i två stilar: klassisk och fristil (skate).

Inom varje stil finns flera tekniker. I klassisk längdskidåkning finns bl a diagonal, dubbelstakning med och utan frånspark och fiskben.

Den viktigaste teknikfaktorn är kanske anpassning. Om du kan anpassa dig efter terrängen och ta den som den kommer har du en stor fördel.

Om du vill förbättra din skidteknik gäller det att vara medveten om vad du gör. Det gäller alla - från nybörjare till elitidrottare.

Diagonalteknik

Diagonalgång är den lättaste och kanske mest naturliga tekniken att börja med. Den används i mindre stigningar och av nybörjare även på platt terräng. Den fungerar som gång/löpning på barmark.

Diagonalrörelsen följer vårt gångmönster. I utgångsställningen är fötterna parallella. Diagonalrörelsen börjar och slutar i utgångsställningen. Genom hela rörelsen ska det kännas som om du faller framlänges. Det vill säga att vikten ligger på den främsta foten. Höften ska kännas hög.

En hög utgångsställning ger goda förutsättningar för att du ska kunna göra stora pendelrörelser. Du använder armarna aktivt och svänger dem parallellt med benen. De följer spåret parallellt och tätt intill kroppen.

Försök att föra fram (inte upp) handen så långt som möjligt. Staven pekar då lite bakåt i samma ögonblick som den sätts i snön. Staven sätts parallellt med den främsta foten, så att den följer med inte mot rörelseriktningen.

I frånsparken bakåt är benet utsträckt. Kroppens linje är mer eller mindre rak och framåtlutad - sträck från hälen upp till huvudet. Benet du sparkar ifrån med svingas framåt så rakt som möjligt. Det bärande benet hålls också rakt (höften högt).

Smidigt och otvunget höftarbete hjälper diagonalgången. Titta framåt i spåret. Om man hänger med huvudet och tittar ner påverkar huvudets ställning tekniken negativt.

Dubbelstakning

Dubbelstakning är svårare för nybörjare än diagonaltekniken. Det kan bero på att det kräver mer styrka och skidkänsla att byta till den här tekniken. Dubbelstakning används på platt och svagt nedförsluttande terräng. Det är mycket mer kraft i dubbelstakningen med frånspark som därför används för att bevara farten i lite mer krävande terräng.

Utgångsställningen är hög, med vikten på båda fötterna och känslan av att falla framlänges. Försök att föra fram armarna så långt som möjligt. Stavarna ska peka lite bakåt och hållas nära kroppen när de sätts ner i snön. Böj överkroppen aktivt och lägg vikten på armarna. Sedan förs armarna bakåt. Händerna passerar i knähöjd och fullbordar rörelsen med armarna bakom kroppen. Räta upp kroppen mellan varje stakning.

De flesta måste tänka och arbeta medvetet med tyngdöverföring och framåtdrift. Tyngdöverföring betyder att hela kroppsvikten förs över på det bärande benet, som man sedan glider med. Det kräver att du lutar dig framåt och att höften sträcks fram och upp.


Nyhetsbrev

Få veckans bästa nyheter, ta del av erbjudanden, delta i tävlingar och mycket mer!

Ännu mer I FORM...

Snygga kläder till dig

Prenumerera

Snygga kläder till dig

JUST NU får du snygga träningskläder från Kari Traa när du köper 2 nr av I FORM för bara 49:50 kr.

Läs mer

Läs I FORM nr 2/2015 här

Tidningen I FORM

Läs I FORM nr 2/2015 här

Alla prenumeranter kan även läsa I FORM elektroniskt. Här på skärmen, på smartphone och på surfplatta.

Så enkelt är det

Garanterad viktminskning

Kostdagboken

Garanterad viktminskning

Glöm allt om att räkna kalorier och låt Kostdagboken göra jobbet åt dig. Det har aldrig varit ENKLARE att göra sig kvitt extrakilon! >>

Testa GRATIS i 5 dagar

I FORM

Mest lästa
Därför funkar det att gå sig smal

Därför funkar det att gå sig smal

Gå ner 5 kilo med 7 raska promenader i veckan.

Läs mer

Ny kropp med pilates

Ny kropp med pilates

Pilates bygger på fem grundprinciper. Du märker skillnad ...

Är det sant?

Simträning är bra för hela kroppen

Simträning är bra för hela kroppen

Simning förbättrar inte bara din kondition, det är ...

Läs mer

Så förbättrar du din kondition

Så förbättrar du din kondition

Du kan utveckla din kondition, eller förmåga att ta upp ...

Läs mer

Miniguide till Zumba

Miniguide till Zumba

Här får du en miniguide till några av de mest ...

Ja, vad bra!

Nytt
Cykling ger snygg rumpa

Cykling ger snygg rumpa

Cykling ger fast rumpa, effektiv kaloriförbränning - och ...

Läs mer

Träna hela kroppen med CrossFit

Träna hela kroppen med CrossFit

Med CrossFit tränar du hela kroppen på ett träningspass. ...

Läs mer

Bli en stenhård triathlet

Bli en stenhård triathlet

Triathlon är inte bara en träningsform, det är en hel ...

Läs mer

Bli smidig med yoga

Bli smidig med yoga

Via yogan jobbar du med styrka och välbefinnande i ...

Läs mer

Spring dig i form

Spring dig i form

Det är aldrig för sent att komma igång med löpträning. ...

Läs mer


I FORMs Kostdagbok

Bli smal och sund

6 frågor om sex

Kan du svaren?

Löpprogram

Från 0 till maraton

I FORMs Kostdagbok

Testa GRATIS