Dans gör dig glad.

Ju mer du ger dig hän till musiken, desto fler kalorier förbränner du.

© Jakob Helbig

5 myter om dans

Dans är genialiskt för både kropp och själ. Tyvärr gör okunskap att många inte vill dansa. Det sätter vi stopp för nu genom att avliva 5 myter om dans.

18 september 2017 av Maria Albøg Jespersen

Fem skeptiska frågor och svar om dans

1. Är dans bara för unga tjejer?

Många har en föreställning om att det bara är unga kvinnor som dansar, men så är det inte alls. Genomsnittsåldern för träningsdans ligger typiskt mellan 30 och 60 år, men det finns ingen nedre eller övre åldersgräns för att dansa. 

Dans är för alla!

2. Är dans verkligen riktig träning?

Det är faktisk överraskande bra motion. Ben, höfter, mage och armar är i konstant rörelse, och samtidigt aktiverar du många inre delar. När du vickar på höfterna använder du till exempel både mage och rygg, och även inre muskler aktiveras. Dans är mer allsidigt än mycket annan träning.

3. Kommer jag inte att göra bort mig?

Det är normalt att vara orolig för det om du aldrig har dansat förut, men låt det inte hindra dig från att ge det en chans. Du kommer att upptäcka att även många andra tar lite snedsteg ibland. Tappa inte sugen bara för att du inte lärt dig stegen redan på första passet.

4. Är dans bara för vältränade kvinnor?

Det krävs inga särskilda förutsättningar för att träna träningsdans. Det viktigaste är att du har ett öppet sinne och ger dig hän till musiken och rörelserna. Om du av någon anledning inte klarar något steg så kör en egen rörelse. Fokusera på dig själv och glöm de andra deltagarna.

5. Vad gör jag om jag känner mig klumpig?

För många kan det vara lite gräns­över­skridande att skaka på rumpan eller stryka med händerna över kroppen tillsammans med andra. Men försök bara att göra på ditt eget sätt och skratta åt det. Tänk också på att det ju ändå inte spelar någon roll.

Kvinnor dansar hos Mie Moltke.

Du kan hitta olika danspass på nästan alla gym i hela landet. Alternativt kan du vända dig till en dansskola.

© Jakob Helbig

Skippa alla dåliga ursäkter och dansa dig glad

6 fantastiska saker du får av dans

  • Du får bättre balans och blir mer smidig av de olika dansrörelserna. 
  • Du använder hela kroppen. Det gör dig mer rörlig och stärker lederna. 
  • Dans skärper hjärnan eftersom du ska koordinera armar och ben i dansens olika rörelser.
  • Du får ett leende på läpparna och livsglädje.
  • Du får upp pulsen och fart på blodcirkulationen.  
  • Du bär din egen vikt. Det stärker skelettet och förebygger benskörhet. 

Kanske är du intresserad av