Kvinna med vältränad rumpa och hantel.
© iStock

Världens mest underskattade rumpövning

Du tänker garanterat inte på det. Men just denna rumpövningen bör du verkligen ha med i din träning.

11 april 2017 av Anja Bruneskjold

Vem vill inte ha en vältränade och fast rumpa, som sitter där den ska? Det vill vi nog allihop. Men du tänker garanterat inte på att just den här övningen är guld värd för din rumpa – och därför gör du den inte. Om du börjar göra den nu så LOVAR vi att du snabbt kommer att märka resultat. Och du kommer snabbt att få en fast och vältränad rumpa. Jippi!

Vi pratar naturligtvis om Frog Pumps. Namnet på övningen är inte för skojs skull – du liknar nämligen en groda när du gör den. I gengäld är den lätt att göra och du får snabbt synliga resultat.

Så gör du Frog Pumps

Ligg på rygg med benen ut åt sidorna och sätt ihop dina fotsulor. Börja övningen utan vikter och lyft ditt underliv upp och ner i ett lugnt tempo. Kom ihåg att spänna både mage, rumpa och lår! Gör tre set med 20 repetitioner varje gång.

Glöm inte heller att göra den supereffektiva plankan, som OCKSÅ stärker din rumpa!

I andra setet kan du lägga en viktskiva på nedre delen av magen. Den får gärna vara riktigt tung så att du får ut något av setet. Men det är viktigt att du spänner magen så att du inte får ont i ryggen.

När du har blivit van att göra övningen behöver du inte längre tänka på att göra sets. Istället kan du göra så många du vill och orkar.

Det är viktigt att ditt huvud hela tiden blir kvar på golvet, så att du inte spänner nacken i onödan.

Lycka till!

Se övningen på video här under:

Kanske är du intresserad av