Kvinna med fast rumpa med ryggen till.
© Colourbox

Två enkla och smarta övningar för fast rumpa

Drömmer du också om snygg, fast rumpa och lår? Kolla då in de här smarta övningarna!

9 oktober 2016 av Anja Bruneskjold

Vi älskar träning som verkligen gör skillnad. Speciellt om den dessutom bara tar några minuter att göra. 

Och vem vill inte gärna ha fast rumpa OCH fasta lår? De här två övningarna är de klart bästa för att fixa just det. Det bästa är att göra en kombination av övningarna som komplement till din pulsträning, då det genast sätter extra mycket fart på din förbränning. Men övningarna är också ideala om du vill pressa in lite träning i en hektisk vardag. Dina lår och din rumpa kommer att tacka dig.

Sumo squats och jump lunges

Vi pratar naturligtvis om de två effektiva övningarna sumo squats och jump lunges. Gör först jump lunges i 20 sekunder och därefter sumo squats i 40 sekunder. Japp – är inte mer än 1 minut.

Kolla här under exakt hur du gör övningarna!

Jump lunges

När du gör jump lunges är det viktigt att du känner till tekniken. Det är t ex väsentligt att du har koll på hur du gör vanliga lunges utan hopp. På det viset minimerar du risken för skador. I videon kan de se exempel på både lunges och jump lunges.

Sumo squats

Det kan säkert se superenkelt (och obesvärat!) ut. Men det är stenhårt för lår och rumpa. Spänn magen så du inte tappar balansen. Och se till att dina knän och tår pekar åt samma håll.

Sammanlagt tar de två övningarna alltså bara 1 minut att göra. Upprepa kombinationen i 3–5 minuter utan paus mellan övningarna. 

Lycka till!

Kanske är du intresserad av