Bröst med vit behå.
© iStock

Tre övningar som stärker bysten

Vem vill inte ge brösten ett litet lyft? Det vill nog många av oss när tyngdkraften tar över i takt med åldern. Men lite arbete kan faktiskt hålla brösten lite bättre på plats.

12 januari 2017 av Anja Bruneskjold

Lyckligtvis är det inte svårt alls. Kolla bara in de här tre lätta övningarna som förutom att ge dig en fin byst också stärker ryggen och ger dig en snygg och rak hållning.

Så gör du ”Superman”

Lägg dig på magen med ansiktet mot golvet och sträck ut dig helt. Lyft armar och ben samtidigt – så högt du kan. Håll stretchen i 1–2 sekunder. Slappna av i ett par sekunder och upprepa sedan övningen.

Så gör du ”Lying Dumbbell Triceps Extension”

Lägg dig på ryggen med lätt böjda ben och håll i en hantel som väger 2–3 kg i varje hand. Sträck upp dina armar och hantlarna mot taket med knogarna ut åt sidorna. För ner hantlarna framför öronen, medan underarmarna är helt raka och armbågarna pekar upp i taket.

Så gör du ”Marklyft”

Ställ dig axelbrett med fötterna och en aning böjda knän. Håll en hantel på ca 2 kg i varje hand och håll dem framför låren. Det är viktigt att handflatan är vänd mot låret – och att handryggen därmed är vänd bort från låret.

Håll huvudet upprätt, axlarna tillbaka och ryggen rak. Andas in, skjut tillbaka höften och böj överkroppen ner mot golvet – utan att böja i själva ryggen. Se till att hela tiden hålla vikten på hälarna.

Kanske är du intresserad av