Kvinna gör sumosquat marklyft.
© wichmann+bendtsen

Sumosquat marklyft – vägen till fast rumpa

Drömmer du också om en fast rumpa? Den här styrketräningsövningen är supereffektiv för både innerlår och baklår.

19 oktober 2016 av Marianne Korsgaard

Så här gör du

  • Stå med fötterna mycket brett isär och håll en vikt i båda händerna. 
  • Låt knän och tår peka utåt. 
  • Spänn magen och räta på ryggen.
  • Böj på knäna så att du sänker dig ner mot golvet. 
  • Dina lår ska ner till vågrät position och ryggen ska vara rak.
  • Sedan spänner du ben och rumpa ordentligt och lyfter dig upp igen.
Antal: Repetera 10 gånger.

Här får du effekten

Gluteus maximus, lårens in- och baksida. Även de medel­stora och små musklerna i rumpan samt lårens framsida aktiveras.

I FORM rekommenderar
Vill du ha ut mer av din träning och skapa synliga resultat? I FORM Kostdagbok hjälper dig att hålla koll på din kost och balansen mellan proteiner, kolhydrater och fett. Logga din träning och låt oss guida dig till rätt kaloriintag!
Testa I FORM Kostdagbok gratis i 5 dagar

Kanske är du intresserad av