Frida Hallqvist: Gående squat

Ett gummiband är allt du behöver för att göra de här övningarna.

© Jakob Helbig

Styrketräningsövningar med gummiband: Gående squat

Den här styrketräningsövningen är supereffektiv för rumpa och lår.

19 juni 2017 av Frida Hallqvist

Så gör du en gående squat

Startposition

Knyt gummibandet runt benen precis över knäna. Gummibandet ska vara spänt när benen är höftbrett isär. Spänn magmusklerna.

Övningen

Gör en squat så att baken går bakåt, som om du skulle sätta dig på en stol. Sträck fram armarna och knyt händerna för bättre balans. Gå i sidled i din squatposition utan att sträcka ut benen. Ta fem stora steg åt ena hållet och sedan fem åt andra hållet. Andas lugnt. Ju mer du böjer på knäna, desto tuffare blir övningen.

Muskler du tränar: Lår och bak.

Nybörjare: 40 sekunder övning + 20 sekunder paus. 5 set.

Erfaren: 50 sekunder övning + 10 sekunder paus. 5 set.

Gående squat

© Jakob Helbig

I FORM rustar dig för löprundan

Just nu kan du få en superpraktisk och snygg löparjacka från Active Fit tillsammans med I FORM. Löparjackan är skräddarsydd för att ge dig bästa möjliga förutsättningar att göra ditt bästa under träningen, oavsett väder och vind.

Få den snygga löparjackan tillsammans med massor av inspiration, tips och sunda recept från I FORM. Du sparar mer än 900 kr!

>>Se supererbjudandet här.<<

Kanske är du intresserad av