Frida Hallqvist: Sida till sida

Ett gummiband är allt du behöver för att göra de här övningarna.

© Jakob Helbig

Styrketräningsövning med gummiband: Sida till sida

Du behöver varken stora maskiner eller massor av plats för att styrketräna. Med den här övningen tränar du både ryggen och de sneda magmusklerna. Och det enda du behöver är ett gummiband.

19 juni 2017 av Frida Hallqvist

Så gör du övningen sida till sida

Startposition

Sätt gummibandet under båda fötterna och håll det spänt i händerna. Sträck ut benen och spänn magmusklerna. Slappna av i axlar och nacke.

Övningen

Böj lite i båda knäna, andas ut och böj i ena sidan av kroppen med gummibandet sträckt. Andas in, kom upp igen och byt till andra sidan. Växla nu i lugnt tempo från sida till sida. Övningen blir tuffare ju mer du böjer på knäna och ju mer du spänner gummibandet.

Muskler du tränar: Djupa och sneda magmuskler och rygg.

Nybörjare: 40 sekunder övning + 20 sekunder paus. 4 set.

Erfaren: 50 sekunder övning + 10 sekunder paus. 4 set.

Sida till sida

© Jakob Helbig

I FORM rustar dig för löprundan

Just nu kan du få en superpraktisk och snygg löparjacka från Active Fit tillsammans med I FORM. Löparjackan är skräddarsydd för att ge dig bästa möjliga förutsättningar att göra ditt bästa under träningen, oavsett väder och vind.

Få den snygga löparjackan tillsammans med massor av inspiration, tips och sunda recept från I FORM. Du sparar mer än 900 kr!

>>Se supererbjudandet här.<<

Kanske är du intresserad av