Frida Hallqvist: Mage-rodd

Ett gummiband är allt du behöver för att göra de här övningarna.

© Jakob Helbig

Styrketräningsövning med gummiband: Magrodd

Med den här övningen tränar du de djupa, raka och sneda magmusklerna samt armar, axlar och rygg.

19 juni 2017 av Frida Hallqvist

Så gör du magrodd

Startposition

Sätt bandet under båda fötterna, korsa det över benen och håll det spänt i händerna. Böj knäna lite och flexa fötterna. Runda ryggen i länden så mycket du kan och spänn magmusklerna. Slappna av i axlar och nacke.

Övningen

Andas ut och dra i gummibandet så att du drar armbågarna ut åt sidorna och lite bakåt. Du ska få en känsla av att du nu spänner magmusklerna ännu mer. Andas in och kom fram med armarna igen. Du kan göra övningen tuffare genom att luta dig mer tillbaka och spänna gummibandet mer.

Muskler du tränar: De djupa, raka och sneda magmusklerna samt armar, axlar och rygg.

Nybörjare: 40 sekunder övning + 20 sekunder paus. 5 set.

Erfaren: 50 sekunder övning + 10 sekunder paus. 5 set.

Mage-rodd

© Jakob Helbig

I FORM rustar dig för löprundan

Just nu kan du få en superpraktisk och snygg löparjacka från Active Fit tillsammans med I FORM. Löparjackan är skräddarsydd för att ge dig bästa möjliga förutsättningar att göra ditt bästa under träningen, oavsett väder och vind.

Få den snygga löparjackan tillsammans med massor av inspiration, tips och sunda recept från I FORM. Du sparar mer än 900 kr!

>>Se supererbjudandet här.<<

Kanske är du intresserad av