Kvinna med ont i nacken
Ont i axlarna?

Aj! Att sitta framför en dator hela dagen kan ge smärtor i nacken och axlarna.

© iStock

Smart övning för nacke och axlar

Ta hand om din ömma skärmkropp med denna effektiva och superenkla gummibandsövning, som lösgör nacken och axlarna.

13 april 2018 av redaktionen

Sitter du framför en dator hela dagen eller sitter med näsan i mobilen så ofta du får tillfälle? Det kan gå hårt åt nacke och axlar när du sitter böjd framför en skärm, men med hjälp av en enkel övning kan du förebygga spänningar och ömhet. Det enda du behöver är ett träningsgummiband och ett par minuters paus.

Här är övningen mot ont i axlarna

Startposition: Stå upprätt med rak rygg. Håll i gummibandet med bägge händerna och lyft armarna så de pekar vågrätt framåt framför ditt bröst. Det ska vara ca en axelbredds avstånd mellan dina händer och gummibandet ska vara lätt spänt. 

Rörelse: Dra armarna bakåt, så att dina skulderblad pressas mot varandra, och du känner motståndet från gummibandet. Återgå till startpositionen i ett kontrollerat tempo och upprepa. Tänk på att hålla ryggen rak och armarna lyfta under hela övningen.

Se en video av övningen här:

Därför fungerar övningen mot ont i nacke och axlar

Övningen är genial för att stärka övre ryggen, axlar och nacke. Den motverkar inte bara din ömma kontorskropp, utan ger dig en snygg, rak hållning. Därför är det en bra idé att göra den så ofta som möjligt, t ex i par minuter här och där på jobbet och hemma framför tv:n på kvällen. Lyckligtvis tar gummibandet ingen plats i väskan, det väger inget och är lätt att ta med sig överallt. 

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

Vilken distans drömmer du om att springa i år?


I FORM tipsar