Pulsing Barre, tådipp med boll
© Jakob Helbig

Pulsing Barre – Tådipp med boll

Du behöver inte all världens maskiner och tunga vikter för att få en platt mage. Den här styrkeövningen är rolig, enkel och ger garanterat ömma magmuskler – och så kan du göra den hemma på vardagsrumsgolvet!

10 januari 2017 av Frida Hallqvist & Inge Eriksen

Så gör du tådipp med boll

Startposition

  • Lägg dig ner och placera bollen under den översta delen av ryggen, lite över skulderbladen. 
  • Fläta ihop fingrarna bakom huvudet, pressa ner länden helt i underlaget, och låt den förbli så under hela övningen. 
  • Lyft fötterna och håll benen i en vinkel på cirka 90 grader så att knäna inte kommer in mot kroppen längre än höfterna. 
  • Spänn mag­muskler och bäckenbotten.

Rörelse

  • Andas ut och dippa ner tårna på ena foten så långt ner mot underlaget som du kan.
  • Andas in och lyft upp foten igen. 
  • Repetera med andra foten. 
  • Det är mycket viktigt att dina mag­muskler fortfarande är spända. 
  • Håll ihop benen i luften efter den sista repetitionen och gör nu små pulser med överkroppen upp mot knäna. 
  • Andas ut varje gång du pulsar uppåt.

Repetitioner: 3 set med 8 x tådipp + 8 x puls.

Kanske är du intresserad av