Squat med boll, Pulsing Barre
© Jakob Helbig

Pulsing Barre – Squat med boll

Vill du ha en fastare rumpa och innerlår som inte hänger? Då finns det goda råd att hämta här. Den här styrkeövningen lyfter och stramar upp rumpa, lår och innerlår.

10 januari 2017 av Frida Hallqvist & Inge Eriksen

Så gör du squat med boll

Startposition

  • Stå höftbrett isär med benen och fötterna framåt. 
  • Placera bollen mellan låren rakt över knäna och låt den sticka ut framför dig. 
  • Lägg en hand på barren. 
  • Sträck dig lång genom ryggen och spänn magmuskler och bäckenbotten.

Rörelse

  • Andas ut och böj benen till en vinkel på cirka 90 grader. 
  • Kolla att du har knäna rakt över hälarna, och att baken är längre bak än hälarna. 
  • Håll överkroppen framför dig med lång rygg så att du kan hålla balansen. 
  • Andas in och sträck på dig igen. 
  • Kom ihåg att varje gång du sträcker på dig ska du spänna baken och öppna höften så att du verkligen får tag i baken och lårens baksida. 
  • Stanna nere efter sista repetitionen, då du pressar så mycket du kan på bollen med låren.

Repetitioner: 3 set med 8 x squat med boll + 8 x press på bollen.

Saknar du en bra stretchövning med fokus på innerlåren? Kolla då in den här! 

Kanske är du intresserad av