Flamingo med boll, Pulsing Barre
© Jakob Helbig

Pulsing Barre – Flamingo med boll

Sätt fokus på baklåren och rumpan med den här styrkeövningen.

10 januari 2017 av Frida Hallqvist & Inge Eriksen

Så gör du flamingo med boll

Startposition

  • Stå med fötterna parallellt, böj ett ben bakåt och ha bollen i knävecket. 
  • Håll en hand på barren. 
  • Håll båda knäna i linje. 
  • Flexa foten på det lyfta benet, och böj lite på knäet på det ben du står på. 
  • Sträck på dig och spänn mage och bäckenbotten.

Rörelse

  • Andas ut och dra benet med bollen bakåt så långt du kan utan att svanka i ryggen. 
  • Andas in och kom tillbaka knä mot knä igen. 
  • Ha benet kvar bakåt efter den sista repetitionen och gör nu små pulser (10 centimeter upp och ner) med benet. 
  • Lyft sedan benet med bollen ut åt sidan och tillbaka knä mot knä. 
  • Låt benet vara ute åt sidan efter sista repetitionen och gör nu små pulser (10 centimeter upp och ner). 
  • Byt ben och börja om från början.

Repetitioner: 3 set med varje ben; 8 x drag bakåt + 8 x puls och 8 lyft åt sidan + 8 x puls.

Kanske är du intresserad av