Kvinna gör ryggövning med foam roller.

Öm kontorsrygg? Låt en foam roller hjälpa dig. 

© Jakob Helbig

Övningen som räddar din ömma rygg

Har du en foam roller och ett par minuter över? Då har vi övningen som lösgör spänningar i rygg och nacke.

27 februari 2018

Har du ofta ont i nacke och rygg? Då kan en foam roller hjälpa dig att lösa upp spänningarna.

TIPS! Har du långt hår så börja med att sätta upp det i en knut.

Ryggövning med foam roller – så gör du:

1. Lägg din foam roller på golvet. Sätt dig på golvet framför den med böjda ben och hälarna i golvet. Luta dig tillbaka och se till att foam rollern befinner sig under övre delen av din rygg. Sätt ihop händerna framför ditt bröst.

2. Lyft bakdelen och rulla nu långsamt fram och tillbaka genom att skjuta ifrån med fötterna och böja benen. Det bestämmer själv om du vill göra små rullningar på ca 10 cm, eller om du vill göra stora rullningar för hela den övre ryggen.

3. Gör övningen i 30-45 sekunder och pausa i 1 minut. Upprepa övningen 3 gånger.

Gör gärna ryggövningen varje dag.


Har du mer tid över kan du även göra den här bonusövningen:

Bonusövning – så gör du:

1. Sitt kvar i utgångspositionen med bakdelen i golvet och foam rollern bakom mitten av ryggen.

2. Andas in djupt och andas ut medan du lutar axlarna och ditt huvud så långt tillbaka som möjligt, så du svankar djupt med ryggen. Händerna håller du bakom nacken.

3. Andas in och lyft axlarna och huvudet igen. Upprepa ett par gånger.

4. Rulla foam rollern lite längre uppför ryggen och upprepa därifrån. 


FOAM ROLLER GUIDE: Vilken foam roller ska du välja och hur använder du den?

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

Vilken distans drömmer du om att springa i år?


I FORM tipsar