Kvinna står på händer.

Kom ihåg att använda hela handflatan som stöd genom att pressa undersidan av knogarna mot underlaget och aktivera fingrarna.

© iStock

Hur kan jag stärka mina handleder?

Får du ömma handleder eller vill du bara stärka dem lite mer? Då får du goda tips här på bra uppvärmnings- och styrkeövningar som gör dina handleder starka och smidiga.

30 september 2016 av Sara Mahler

Så stärker du dina handleder

Det är faktiskt ännu viktigare att du värmer upp handlederna ordentligt än att du försöker göra dem starkare. De behöver värmas upp innan du belastar dem, precis som kroppens övriga leder. Det får nämligen ledvätska att flyta till området och det minskar friktionen i lederna och senorna som går över de skyddande slemsäckarna. På det viset smörjer du lederna och gör dem redo för belastning.

Värm upp handlederna

  • Stå upp. Vila underarmarna mot låren så att händerna ligger över knäna. Hand­flatorna ska vara vända uppåt.
  • Håll en lätt hantel i varje hand eller en lång skivstång i båda händerna. Öppna händerna och handlederna helt medan vikten rullas från handflatan och ut mot fingertopparna.
  • Rulla den sedan tillbaka medan du stänger handen och böjer handleden igen.
  • Gör 15–20 curls utan att ta ut dig helt.
  • Skaka loss händerna, hitta positionen igen och ta en vikt i varje hand.
  • Rotera nu handlederna växel­vis till höger och vänster 15–20 gånger, och avsluta med 10 cirklar åt varje håll. 

Stärk handlederna

Om du ändå vill styrketräna dina handleder och underarmar kan du börja med den första upp­värmningen. Välj nu en tyngre hantel så att du måste ta i lite mer för att rulla den ut mot fingertopparna och tillbaka igen. Det ska vara en vikt som gör att du maximalt kan göra tio–tolv repetitioner. Gör tre set med en minuts paus.


Kanske är du intresserad av