Push-ups, armhävningar, armar.
© iStock

Få vältränade armar med den här kombinationsövningen

Starka, väldefinierade armmuskler ökar självkänslan och de övningar som tränar armarna är faktiskt superenkla!

9 april 2017 av Birgitte Muldbjerg

Om du hör till dem som gör push-ups med armbågarna utåt från kroppen, testa då den här effektiva övningen som kräver lite mer av dig – men som också ger mycket större effekt. Det är en kombination av den klassiska plankan och den klassiska armhävningen.

  1. Lägg dig i plankanposition – med tåspetsarna i golvet. Handflatorna ska också vara i golvet under axlarna och armbågarna ska vara raka. Sug in naveln och håll ryggen rak. Nacken ska hållas som en förlängning av ryggen.
  2. Böj armbågarna – så att överarmar och armbågar är nära kroppen – och bröstkorgen och näsan rör vid golvet.
  3. Sträck ut armarna så du kommer tillbaka till plankanpositionen.
  4. Upprepa så många gånger du kan.

Har du svårt att hinna med armövningar kan du göra dem när du ändå är ute och springer. Ta en aktiv paus, där du gör så många armmuskelstärkande övningar som du bara kan.

Två armövningar du kan göra på löprundan

Armhävningar på trappa

Om du springer förbi en trappa kan du springa upp och ner eller göra så många armhävningar du klarar på själva trappan. 

Se hur du gör här!

Triceps-dips på bänk

Istället för att sätta dig på en bänk du springer förbi kan du göra det till ett gym för dina armar.

Se hur du gör här!

Klä dig rätt för hård träning med I FORM. Få ett läckert träningsset från Kari Traa till ett MYCKET rabatterat pris HÄR. 

Kanske är du intresserad av