Vältränad rumpa, mörk bild.
© iStock

Bästa rumpövningen som du ALDRIG har hört talas om

Undrar du varför du aldrig får din drömrumpa så hårt som du tränar? Då bör du läsa mer här!

15 februari 2017 av Anja Bruneskjold

Förutom att rumpan kanske inte blir lika vältränad som du drömmer om så kan det faktiskt ge smärtor i ländrygg och rygg om du inte gör dina övningar på rätt sätt. Därför kan det vara bra att integrera den här övningen i din dagliga träningsrutin. Det bästa är att den bara tar tio minuter att göra.

Kroppen är faktiskt byggd för att röra sig på tre olika sätt: framlänges och baklänges, inåt och utåt och slutligen runt om. Men vi lägger det mesta av vår tid på att röra oss fram och tillbaka. På det viset får vi ganska starka rumpmuskler, men bara mitt på rumpan. Vi får helt enkelt inte med sidorna av rumpan när vi går eller tränar. Och då hjälper det inte hur lång tid vi lägger på gymmet. 

Och eftersom vi är så svaga på sidorna av rumpan – vid höfterna – riskerar vi att få stora problem med ont i både ländryggen och ryggen. Lyckligtvis finns det en enkel lösning som det bara tar tio minuter att göra. 

Övningen heter Clamshell och kräver inga hjälpmedel (förutom kanske en matta om du inte vill ligga på golvet).

Lägg dig på golvet i fosterställning. För den ena foten mot den andra så att fotsulorna möts och dina ben bildar formen av en “diamant”. Håll kvar ett ögonblick och kom sedan tillbaka i fosterställning. Gör övningen 20 gånger och rulla sedan över på andra sidan – och upprepa. Gör övningen tre gånger i veckan för att märka resultat.

Kanske är du intresserad av