Effektiva övningar för en fast rumpa
Fast rumpa?

Övningar som boostar rumpan.

5 rumpövningar för en fast rumpa

Jennifer Lopez har fått den av naturen och i Brasilien kan man köpa den hos en plastikkirurg: en fast och välformad rumpa. Men du kan också träna dig till en, vi lär dig övningarna som fungerar.

14 maj 2018

Du kan träna dig till en rumpa i filmstjärneklassen som du även kan använda till en massa annat praktiskt. Fem supereffektiva övningar är allt som behövs för att utmana din stuss på ett sätt som både känns och syns. 

Vill du skynda på processen, så hjälper det att stretcha, banka och knåda skinkorna vänligt, men bestämt.

Så lägger du upp träningen

  • Precis som med löpning ska hård ben- och sätesträning byggas upp långsamt, så att du inte får överbelastningsskador. 
  • Börja med att göra de fem tuffa rumpövningarna 2 gånger i veckan i 4 veckor. Hoppa inte över något pass. Därefter kan du träna 3 gånger i veckan.
  • Koncentrera dig på ryggen. Under alla stående benböjningar gäller det att hålla ryggen rak. Motsvarande den ställning ryggen har när du står helt upprätt, det vill säga med en lätt böjning i länden och en lätt böjning i nacken.
  • Värm upp. Uppvärmningen består av 4–5 upprepningar av varje övning innan du går vidare till nästa övning. Tänk på att du får ett betydligt bättre och snabbare resultat om du först värmer upp! 

Är du otränad?

Är du otränad kan du börja med att göra övningarna utan belastning. Men tänk på att tillföra extra vikt när du inte längre blir öm i benen efter träningen. 

Extra tyngd kan till exempel vara en vattenflaska med sand, en tung ryggsäck eller en skivstång.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

Vilken distans drömmer du om att springa i år?


I FORM tipsar