Kvinna med platt mage.

Drömmer du om en platt mage? Då får du tre effektiva övningar här.

© iStock

3 magövningar du inte får glömma

Drömmer du om en platt mage? Då får du här tre enkla och effektiva övningar du alltid borde komma ihåg att göra.

27 april 2017 av Jeanette Linder

Gör du samma situps om och om igen utan att märka resultat? Då är det kanske dags att ruska om träningsrutinen lite för att få en platt mage. Här är tre effektiva övningar som du borde göra varje gång du tränar magen.

1. Planka med knädipp

Lägg dig i en vanlig planka på underarmarna. Håll kroppen i en rak linje utan att svanka i ryggen och spänn magen. Sänk sedan långsamt och kontrollerat ner knäna så att de nuddar golvet. Sträck benen igen. Upprepa knädippen 20 gånger eller mer om du kan.

2. Höftlyft med ett ben

Ligg på rygg med böjda knän och fötterna platt i golvet. Spänn rumpan och lyft upp höfterna samtidigt som du lyfter upp höger ben mot taket. Håll positionen i ett par sekunder och sänk sedan ner höfterna och benet igen. Fortsätt med det vänstra benet. Gör övningen totalt 20 gånger.

3. Stående hantelrotation

Stå med fötterna på höftbredds avstånd. Håll en hantel med bägge händerna och raka armar utsträckta framför bröstet. Vrid överkroppen åt höger sida och håll positionen i ett par sekunder. Vrid till baka ut mot vänster sida och håll så i ett par sekunder. Upprepa övningen 10 gånger, där du kommer ut åt bägge sidorna.

Börja från början med de tre övningarna och gör totalt tre set.

Kanske är du intresserad av