Kvinna, rumpa.
© iStock

2 övningar som tar bort celluliter på rumpan

Vill du träna rumpan och samtidigt bli av med både celluliter och överflödigt fett? Då bör du testa de här 2 övningarna.

17 januari 2017 av Anja Bruneskjold

De flesta kvinnor har celluliter - och många har det på både lår och rumpa. Men du kan faktiskt göra något åt det. Det handlar om att strama upp och träna rumpan, så det överflödiga fettet försvinner. Prova de här 2 supereffektiva övningarna:

Höftlyft

Lägg dig på ryggen med det ena benet böjt, det andra utsträckt på golvet och armarna ut åt varje sida. Det utsträckta benet ska följa höften.

Spänn rumpan, dra in magen och lyft höften, så både rumpa och höfter är i linje med axlarna. Håll övningen så länge du kan.
Slappna av ett par sekunder, medan du fortfarande drar in magen och spänner rumpan. Byt sedan ben och övningen igen. Gör 10-15 repetitioner i tre omgångar.

TIPS! Om det är för lätt kan du pressa en boll mellan knäna.


Utfall

Ta en hantel i varje hand och ställ dig rakt upp och ner med armarna ner längs sidan. Vänd handflatan in mot låren – alltså handryggen ut åt sidan.

Ta ett steg tillbaka med t ex det högra benet och sjunk ner med kroppen tills ditt vänstra knä är i 90 graders vinkel och ditt högra knä nästan kan röra vid golvet.
Använd hälen för att pressa dig tillbaka till startpositionen – lägg det meste av vikten på det främre benet. Upprepa övningeb med det andra benet.

TIPS! Om det är för svårt med hantlar kan du göra utan dem. Placera händerna i sidan för att lättare kunna hålla balansen.


Redan efter en träningsomgång kommer du kunna märka resultat. Och efter bara en enda månad kommer förändringarna vara så markanta att du alltid kommer vilja göra de här övningarna. 

Kanske är du intresserad av