Kvinna tränar hemma.
© iStock

2 minuters styrketräning du bör göra på morgonen

Vill du gärna bli piggare och mer vältränad? Då bör du satsa på 2 minuters styrketräning varje morgon.

9 mars 2017 av Anja Bruneskjold

Allvarligt talat! 2 minuter är verkligen inte lång tid. Och det kan de flesta få till varje morgon.

Men innan du börjar med din nya träningsrutin är det viktigt att du frågar dig själv VARFÖR du gärna vill komma igång. Är det t ex för att bli piggare? Är det för att bli mer vältränad? Är det för att det är världens lättaste sätt att få mer tonade armar och ben på? Annars kan du lika gärna som om när väckarklockan ringer. Om du kommer fram till ett svar är det också mycket enklare att komma upp och göra det du ska.

Det första du ska göra innan du börjar med träningen är att dricka ett par stora glas vatten. Kroppen är uttorkad efter en hel natt utan vätska och du behöver vatten för att få energi till att göra dina träningsövningar.

De 2 övningarna

Allt som krävs är 30 push-ups och 30 squats. Det tar ca 2 minuter att göra. Om du har energi och tid kan du göra ännu fler, eller kombinera övningarna med plankan eller andra styrketräningsövningar.

Genom att göra de här två övningarna varje morgon kommer du snabbt att upptäcka att din energinivå stiger väldigt snabbt, och att dina armar och ben blir mycket starkare och mer tonade. Du kommer också uppleva att du blir på bättre humör, och du kommer att vara bättre rustad att ta dig an arbetsdagen och hushållssysslorna. 

Det är mycket olika vilken typ av träning man gillar. Men de här 2 övningarna kan göras hemma i vardagsrummet och de är helt perfekt för dig som inte har oceaner av tid över. 

Lycka till med träningen!

Kanske är du intresserad av