Hemmaträning, blond kvinna, 7-Minute Workout.
© Colourbox

Räcker det att träna ett sjuminutersprogram?

Det är många som lovordar 7-Minute Workout som innehåller 12 intensiva övningar. Men räcker det verkligen att göra ett träningsprogram på bara 7 minuter?

16 november 2016 av Sara Mahler
Det räcker om du är i dålig form – i alla fall till en början. 7-Minute Workout kan bidra till att kickstarta ett träningsliv, men är du van vid att träna blir du inte tillräckligt utmanad på sju minuter. Ultrakorta träningsprogram med hög puls är visserligen effektiva, men de kan också bli för korta, och ofta är intervallträningen inte ensam i ett träningspass. Se hur du kan bygga vidare på programmet i rutan nedan.

Kom igång med träningen

De första två veckorna
Gör ditt sjuminutersprogram tre–fyra
gånger i veckan. Det kommer att öka både din kondition och styrka – och därmed också din energinivå i vardagen.

Här hittar du ett superbra träningsprogram för en 7-Minute Workout

Följande månad

Öka varje intervall med 15–20 sekunder, eller gör två omgångar av alla övningarna. Din kropp vänjer sig nämligen ganska snabbt vid belastningen så att du hela tiden måste justera den för att få utdelning av träningen. Du har därför redan passerat sju minuter och kommer sedan mest att uppleva hur din kondis förbättras. Muskelstyrkan har du förbättrat så mycket du kan med programmet.

Följ med i din fysiska förbättring genom att räkna ut ditt BMI

Ett par veckor senare
Nu krävs nya åtgärder. Du har byggt upp en grundform med sjuminutersprogrammet, och flera av övningarna är nu så enkla att inte ens tre gånger så lång träning räcker för att utmana musklerna och konditionen. Ersätt därför programmet med styrketräning och en del längre träningspass med högre puls, som löpning eller gruppträning, i 30–60 minuter i taget.


Hitta löpprogram och få inspiration till andra styrketräningsövningar här.

Kanske är du intresserad av