Kvinna tar en paus under styrketräning.

Enklare blir det inte! Du behöver bara sätta dig ner mellan seten när du styrketränar.

© iStock

Pauser gör styrketräningen mer effektiv

Kolla här hur du på världens enklaste sätt kan få ut mer av dina ansträngningar!

26 september 2017 av Inge Eriksen

Förmodligen kommer du snart att se människor som sitter och ligger överallt i styrketräningslokalen. Ny amerikansk forskning visar nämligen att det är det optimala sättet att vila mellan seten när du styrketränar.

Det är forskare från bl a University of Utah som har undersökt effekten av olika vilometoder bland män och kvinnor som tränar crossfit. Här visade det sig att de som antingen låg eller satt ner mellan seten presterade bättre efteråt än de som gick runt mellan seten.

Forskarnas förklaring är att pulsen går ner snabbare när du sitter eller ligger ner, vilket snabbare gör kroppen redo för nästa omgång styrketräning. Nästa gång du har gjort din första runda med 10–12 squats med en tung viktstång på nacken kan du alltså låta bli att gå runt och skaka loss dina ben. Sätt dig istället direkt ner på golvet så att du blir redo för nästa omgång.

Långa pauser är bra

Pauserna är generellt viktiga när du styrketränar. Tidigare har man rekommenderat korta pauser där målet har varit att öka muskelmassan, men en annan amerikansk studie har visat att 3 minuters paus mellan seten ökar muskelmassan mer än 1 minuts paus.

Även om långa pauser är bra kan de också bli för långa. Blir pausen över 5 minuter riskerar du att musklerna blir kalla, så du måste börja om med att värma upp igen. 

Kanske är du intresserad av