Magträningsprogram

Magmusklerna ska, precis som kroppens andra muskler, tränas minst två gånger i veckan. Eftersom de olika övningarna överlappar varandra i vilka musklerna som man använder behöver man inte göra alla tre magövningarna varje gång.

Det är viktigt att välja övningar som både tränar styrka och stabilitet. Det är smart att placera stabilitetskrävande övningar först, kanske som en del av uppvärmningen då de är bra på att få upp temperaturen. Den mer styrke- och muskelstimulerande delen av magträningen kan sedan läggas ihop med övrig muskelträning.

Exempel på magträningen under en vecka:


Syftet med uppvärmningsövningarna är att röra kroppen och att eventuellt lära sig några nya rörelser (inte enkla). De magövningar som utförs som en del av styrketräningen ska göras tills det känns ansträngande. Det vill säga att om man kan göra fler repetitioner än vad som finns angivet i alla set ska vikten ökas till nästa pass. Exemplet här är menat som en del av ett styrketräningsprogram för hela kroppen.

Vill du ha en harmonisk kropp?

Om du vill ha en harmonisk kropp måste du träna hela kroppen och inte bara magen.

Träning av magen kräver framför allt kompletterande träning av ben (knästräckare och rumpa) samt kedjan av muskler bak (baksida lår, ryggsträckare).

Om du vill ha särskilt fokus på magen kan du gärna öka antalet set och lägga till en eller två övningar, men kom ihåg att du ska utmana dig själv hårdare allteftersom du blir starkare och din träningstolerans ökar.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av