Kvinnoben på väg uppför en trappa.

Med I FORMs tre veckor långa benutmaning blir det enklare att springa uppför trapporna.

© iStock

I FORM testar: Kan man få starka ben på tre veckor?

Tre veckor med dagliga benövningar. Den utmaningen kastade sig I FORMs reporter Jeanette Linder över i hopp om att få starka ben. Läs här om det lyckades.

5 oktober 2017 av Jeanette Linder

40 utfall. Bra, då är jag igång. Det är bara 20 på varje ben, så det borde gå. Ändå svider det lite i låren efteråt – men det är ju precis som det ska vara! Det måste betyda att jag har tagit de första stegen mot snygga och starka ben som kan sätta turbo på mina löprundor och få mig att flyga uppför trapporna till fjärde våningen.

Jag har kastat mig över en tre veckor lång benutmaning. Den består av ett enkelt program med dagliga övningar för lår, vader och rumpa. De första dagarna ska jag göra 40 repetitioner och de ökar stadigt tills jag kommer upp i 80 per dag. Och det känns!

De första två veckorna går det bra att bygga styrka långsamt, men den sista veckan är mina lår konstant blytunga. Å andra sidan har det verkligen hänt något med min benstyrka. På bara tre veckor märker jag skillnad när jag går uppför trapporna. Jag flyger inte ännu, men det har helt klart blivit lättare att ta sig upp till fjärde våningen, även när jag är fullastad med matkassar.

Men mest märker jag hur mycket starkare mina ben har blivit på mina löpturer. När jag under tredje veckan springer min vanliga runda märker jag verkligen hur mycket snabbare jag har blivit i fötterna. ”Det är inte alls lika jobbigt som det brukar vara”, tänker jag innan jag kommer på varför – det är ju mina nya, starka lår!

Innan jag började med programmet testade jag hur länge jag kunde sitta i en vanlig wall sit. Då visade tiden på 1:22. När jag testar igen efter 21 dagar bevisar det hur långt man faktiskt kan komma på kort tid: Klockan stannar på 2:35!

Prova utmaningen själv i I FORM nummer 15!

Kanske är du intresserad av