Kvinna gör planka hemma

Plankan och andra enkla övningar kan minska risken för för tidig död, visar en studie.

© iStock

Hemmaträning är lika sunt som att gå till gymmet

Två pass styrketräning i veckan minskar risken för för tidig död och enkla övningar på vardagsrumsgolvet är lika effektivt som att träna på gymmet, visar en studie.

9 januari 2018 av Jeanette Linder

Du behöver inga tunga vikter, smarta maskiner eller ett stort urval av träningspass på gymmet för att träna på ett sätt som är bra för hälsan. Du har allt du behöver hemma: Lite golvutrymme och din egen kroppsvikt. 

Hemmaträning är ett smart sätt att spara tid och pengar. Och nu visar en stor australisk studie att det också är vägen till ett längre liv. Med hjälp av enkla övningar som push-ups, squats och plankan ett par gånger i veckan kan du nämligen minska risken för för tidig död med 16–18 procent jämfört med personer som är inaktiva. 

Blir du sugen på att komma igång kan du just nu få ett läckert Kari Traa-set till din träning när du beställer en prenumeration på I FORM. Samtidigt kan se fram emot nästa nummer av I FORM för att få inspiration och effektiva övningar till hemmaträningen. Bland annat får du i varje nummer ett hemmaprogram, som du kan göra hemma utan redskap.  


Samma effekt som konditionsträning

Under en period på 14 år följde experterna mer än 80 000 människor över 30 år och registrerade deras motionsvanor. Bland annat jämförde de de testpersoner som levde upp till internationella rekommendationer från WHO om att styrketräna två gånger i veckan med dem som levde upp till rekommendationen om 150 minuters moderat konditionsträning eller 75 minuters mer intensiv pulsträning i veckan.

Slutsatsen var att risken för att dö tidigare än genomsnittet minskade lika mycket i bägge grupperna. Dessutom visade det sig att risken att dö i cancer minskade med hela 31 procent för dem som styrketränade, men det var däremot ingen mindre risk för dem som konditionstränade. 

Gör övningar för de stora muskelgrupperna

Det tyder alltså på att styrketräning är lika viktigt för din hälsa som konditionsträning, säger experterna. Och du behöver inte ens åka till gymmet, för enligt studien är styrketräning med egen kroppsvikt lika bra som med maskiner, vikter eller andra redskap. Satsa speciellt på de stora muskelgrupperna i rumpa, lår, rygg och bröst.

Prova också att göra vårt styrketest för överkroppen för att se om du kanske kan göra lite extra här.

JUST NU: Få gratis program för effektiv hemmaträning

Bli vältränad och få ett längre liv med bara 15 minuters insats. Just nu får du 6 supereffektiva hemmaträningsprogram "Fit på 15 minuter" att ladda ner gratis när du anmäler dig till vårt nyhetsbrev. 

Läs mer och anmäl dig till vårt nyhetsbrev här

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av