Förvandlingsskolan: Kost

Så här bör du äta under förberedelsefasen.

3 juli 2010 av I FORM

När du inte är van vid att styrketräna och påbörjar förberedelseprogrammet till Förvandlingsskolan, så är det viktigt att du också har koll på kosten.

Här kan du läsa den personliga tränaren Anna Bogdanovas goda råd om träningskost.

  • Ät 4–5 måltider om dagen. Forskning visar att personer som äter många små måltider har jämnare blodssockerhalt, lägre halter stresshormon, lägre fettprocent och en större muskelmassa än dem som äter färre, men större, portioner mat.

  • Ät magert, animalskt protein till varje måltid och som snack.

  • Ät grönsaker till varje måltid och som mellanmål. Den idealiska mängden grönsaker är cirka åtta portioner om dagen, men du får gärna "fuska" och smyga in dem i juicer och smoothies eller som snacksstavar till efterrätt.

  • Ät varierade nyttiga fettämnen, som till exempel olivolja, avokado, linfröolja, fiskolja, råa nötter och kärnor (valnötter, pekannötter och pumpakärnor är särskilt rika på omega-3).

  • Ät bara stärkelserika kolhydrater efter träningen. Kolhydrater är inte vår fiende, men man bör kontrollera intaget eftersom man lätt får i sig för mycket av dem. Den bästa strategin är att satsa på fullkorn (upptäck mer okända sorter som till exempel amaranth, quinoa, bovete, hirs), men vänta med att äta dem till efter träningen. Träning ökar kroppens förmåga att utnyttja kolhydraterna effektivt, och därför är det bäst att äta fullkorn under de första timmarna efter att du har tränat.

Kanske är du intresserad av