Kvinnor tränar med vikter.

Det är inte särskilt roligt att träna med vikter när handlederna bränner och gör ont.

© iStock

Därför får du ont i handlederna när du tränar

Du riskerar att förstöra din träning om du överbelastar dina handleder. Se här hur du undviker det.

10 september 2017 av Jeanette Linder

Attans också! Ännu en gång har din styrketräning blivit förstörd av att dina handleder bränner och gör ont varje gång du lyfter upp en hantel eller försöker stå i plankan.

Du är inte ensam om att få ont i handlederna när du tränar och enligt den amerikanska sjukgymnasten Paul Mostoff beror det på att vissa övningar lägger för stort tryck på underarmarna. Om du vrider handleden fel eller överbelastar den kan senorna i handen bli inflammerade, svullna och ömma.

Ta t ex armhävningar som är en populär övning. Här är handleden i en konstant böjd position med press från din kroppsvikt och det ökar trycket genom den så kallade karpaltunneln, som är en snäv, smal kanal i handleden. Det kan resultera i att en nerv kommer i kläm, vilket kan ge smärtor.

– Gör du flera set av övningen många gånger i veckan ökar du risken för obehag och irritation i handleden, förklarar Paul Mostoff, och tillägger att det värsta du kan göra är att träna dig fri från det onda.

Den goda nyheten är att det finns mycket du själv kan göra för att undvika smärtorna. Först och främst är det smart att använda handledsskydd i en del övningar och samtidigt hålla handleden i en neutral position medan du gör dem. T ex i biceps curl, där handlederna ska hållas helt raka när du vrider upp hantlarna mot kroppen.

Tänk också på att stärka handlederna så att de klarar hård träning – t ex genom att sitta framför datorn på jobbet och klämma några sekunder på en liten boll ett par gånger om dagen.  

Källa: Health

Kanske är du intresserad av