Kvinna är trött i kroppen.


© Colourbox

Ska jag träna när jag är trött i kroppen?

Vissa dagar går träningen nästan av sig själv och andra är benen så tunga att träningen blir till en enda lång kamp. Här får du svaret på om du ska kämpa dig igenom eller ta en välförtjänt vilodag.

27 januari 2017 av Sara Mahler

Träning trots att du är trött?

Om du känner att din kropp inte vill träna kan du ta en paus, men självklart inte på det viset att du bara slänger dig i soffan och lägger ner träningen helt. Istället ska du dra ner på ambitionsnivån.

I regel beror tunga ben på att musklerna inte har hunnit hämta sig efter det senaste tränings­passet, och det ska du lyssna på eftersom det aldrig kan vara bra att överbelasta ett system som redan är hårt pressat. Så spara intervallerna till en annan gång, och ta istället ett lätt träningspass – oavsett om det är en konditionsträning eller styrke­träning som du har planerat.

Det kan faktiskt vara ännu bättre för din återhämtning än om du helt skulle låta bli att träna i en dag eller två. Istället ska du göra något som sätter igång din blodcirkulation utan att stressa kroppen för mycket och vara för tufft mot dina muskler. Det kallas för aktiv återhämtning och kan vara yogaövningar, en massage, balansövningar, en lätt simtur eller en promenad.

Tunga ben kan bero på …

Sjukdom

Om träningen är tung för att du håller på att bli sjuk är det en bra idé att byta den mot en promenad i friska luften. Eller med en liten paus under täcket.

Överbelastning

Har du kört lite för hårt så träna ett lätt pass för att köra igenom musklerna. Spara hög­intensiv träning till en annan dag. 

Vätska i musklerna 

Vätska binds i musklerna när de blir slitna efter träningen. Du kan absolut träna musklerna även om de inte är 100 procent, men lyssna på din kropp.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av