Kvinna har kramp, man tröstar.

Du kan minska kramprisken genom att göra stretchövningar innan du tränar. 

© Colourbox

Så undviker du kramp efter träning

Upplever du smärtor och kramper i vaderna efter en löprunda eller träning? Då har vi samlat 7 effektiva tips till före, efter och under träningen.

30 mars 2017 av Maria Albøg Jespersen

Hur blir jag av med kramperna?

De allra flesta upplever då och då att de får kramp, särskilt vid en längre tids motion. Det är spasmer i muskelns fibrer som får muskeln att dra ihop sig och bli öm och hård. Lyckligtvis finns det flera saker du kan göra före, under och efter träningen för att hålla kramperna borta. I princip handlar det om att du ska äta en sund och varierad kost så att du får i dig salt, kalcium och magnesium, som reglerar vätskebalansen och minskar risken att få kramp. 

Före träningen

  • Värm upp musklerna ordentligt före träningen, eller gör stretch­övningar där du håller stretchen i 15–20 sekunder i taget.
  • Se till att få i dig ordentligt med vätska under timmarna före en intensiv träning eller löpning, särskilt om du brukar svettas mycket.

Under träningen

  • Sträck ut muskeln om du får kramp. Du kan också massera vaden försiktigt eftersom det kan lossa spänningen.
  • När krampen har släppt kan du i regel fortsätta din aktivitet, men minska intensiteten lite så att krampen inte kommer tillbaka.

Använd ev en foam roller mot kramper och ömma muskler.

Efter träningen

  • Få i dig rikligt med vätska för att återställa kroppens vätskebalans .
  • Håll kroppen lugn så att den kan återhämta sig.
  • Djup massage och kom­pressionsstrumpor kan hjälpa åter­hämt­ningen och främja utrensningen av slaggprodukter. 

Få ett snyggt träningsset från Kari Traa till ett superbra pris tillsammans med I FORM. Läs mer här

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av