Gruppträning med kvinnor.
© iStock

Så lite behöver du träna för att hålla hjärnan skarp

Ett träningspass i veckan kan räcka för att förbättra hjärnans funktioner. Även när de har försämrats på grund av ålder.

28 augusti 2017 av Jeanette Linder

Skarpare hjärna med 45 minuters träning

Med åldern bryts hjärnans funktioner ner och det har länge varit känt att du kan bromsa denna process med motion. Men här är en ännu bättre nyhet: Genom att svettas regelbundet kan du förbättra hjärnans funktioner, även när den har börjat visa tecken på åldrande.

Forskarna har analyserat en lång rad studier på området och kommit fram till att det räcker med 45 minuters motion i veckan för att stärka hjärnan, så länge du tränar medelintensivt med högintensiva inslag. Men ju mer motion, desto bättre, säger forskarna.

Det är särskilt kognitiva funktioner som minne, koncentration och förmågan att fatta beslut som blir bättre med motion.

Du kan också äta dig till en skarpare hjärna med hjälp av dessa grönsaker.

Källa: British Journal of Sports Medicine

Hjärnträning på gymmet eller på löprundan

Så tränar du hjärnan på gymmet

Den optimala hjärnmotionen är en kombination av konditions- och styrketräning. Det kan du t ex få på ett puls- och styrkepass på gymmet.

Så tränar du hjärnan på löprundan

Lägg in en liten serie styrkeövningar för hela kroppen på din löprunda:

  • Plankan i 1 minut.
  • 2 x 30 squats.
  • 2 x 15 triceps dips, t ex på en bänk.

Kanske är du intresserad av