Cookie- och Sekretesspolicy






Motivation

Löpträning - så kommer du igång

Bestäm dig för att du ska börja löpa regelbundet NU. Beslutet involverar hela din personlighet och betyder att du ska bryta gamla mönster och vanor.

Det handlar alltså om att du verkligen bestämmer dig för att börja och inte bara gör ett eller ett par trevande försök - och sedan struntar i det. Här är några tips på hur du håller ditt löfte till dig själv:

Hitta en träningspartner

Din pojkvän/flickvän, en god vän eller en arbetskamrat. Det är motiverande att löpa tillsammans med någon och av hänsyn till "medlöparen" är det svårt att dra sig ur med en dålig ursäkt när du inte ids. Ni kan eventuellt bestämma att den som uteblir måste böta.

Du kan också slå två flugor i en smäll och springa när du ändå ska ut med barnvagnen. Det finns numera specialtillverkade löpvagnar som är perfekta på alla sorters underlag.

Bestäm dig för att löpa på bestämda dagar

Det bästa är tre gånger i veckan med en fridag emellan. Det är viktigt att du väljer lämpliga tidpunkter och sedan planerar ditt liv med det som utgångspunkt.

Sätt upp ett långsiktigt mål

Till exempel att du om 12 veckor ska kunna löpa 30 minuter i sträck i lätt tempo (se våra träningsprogram). Du får inte extra poäng om du orkar löpa distansen redan efter en vecka.

Sätt upp realistiska delmål

Sätt upp realistiska delmål som du kan överblicka från början. Det kan till exempel vara att du ska löpa programmets distans klockan 17 i dag, även om du ska på fest klockan 19 och du helst har lust att skjuta upp löpturen till i morgon.

Slå vad

Gör ett vad med pojk-/flickvännen eller med en vän. Det behöver inte vara en löpare men vadet får gärna vara stort. De flesta kommer i väg om det verkligen går ut över börsen eller morgonrutinerna - till exempel att stiga upp och göra frukost varje helg nästa halvår.

Undvik orealistiska mål

Det är bra om du vill sluta röka, äta sundare, gå ner i vikt OCH börja löpa - men du behöver inte göra alltihop på en gång. Det blir helt enkelt för mycket och slutar förmodligen med nederlag på alla fronter och att du ger upp hela projektet.

Skäm bort dig själv som belöning

Bjud till exempel dig själv på professionell kroppsmassage eller en ansiktsbehandling efter den första veckan. En ny cd, något nytt i klädväg eller en god middag på restaurang efter första månaden. Eller vad sägs om en avslappnande spavistelse när du är inne i löprytmen efter tolv veckor?

Pressa inte dig själv för hårt

Då riskerar du att förlora motivationen. Ansträngande löprundor som gör ont ger inte mer så det finns ingen anledning att pressa sig för hårt.

Ta en kritisk titt på löpprogrammet

Bedöm om intensiteten är lagom; kan du inte nå dina mål är de för höga och då måste du skruva ner på ambitionerna.


Nyhetsbrev

Få veckans bästa nyheter, ta del av erbjudanden, delta i tävlingar och mycket mer!

Ännu mer I FORM...

Här är jackan du vill ha

Prenumerera

Här är jackan du vill ha

Den ultralätta löparjackan från Kari Traa är PERFEKT för utomhusträningen!

Jacka + I FORM = 99:50 kr

Läs I FORM nr 5/2015 här

Tidningen I FORM

Läs I FORM nr 5/2015 här

Alla prenumeranter kan även läsa I FORM elektroniskt. Här på skärmen, på smartphone och på surfplatta.

Så enkelt är det

Vinn ett svart Garmin vivofit®

iform.se

Vinn ett svart Garmin vivofit®

Tävla med oss på Facebook så har du chans att vinna ett svart Garmin vivofit® aktivitetsarmband! Vi har 5 stycken i potten!

Till tävlingen

Garanterad viktminskning

Kostdagboken

Garanterad viktminskning

Glöm allt om att räkna kalorier och låt Kostdagboken göra jobbet åt dig. Det har aldrig varit ENKLARE att göra sig kvitt extrakilon!

Testa GRATIS i 5 dagar

Möt din nya träningskompis

Prenumerera

Möt din nya träningskompis

Säg hej till din personliga tränare och motivationskraft. Klockan på bilden blir din när du beställer 3 nr av I FORM.

Läs mer

Boosta motivationen

Prenumerera

Boosta motivationen

Just nu får du träningskläder som boostar motivationen ihop 3 nr av I FORM för bara 99:50 kr.

Läs mer om erbjudandet här

I FORM

Mest lästa
Få 10 tips för roligare löpning

Få 10 tips för roligare löpning

Känns det motigt med löpningen ibland? Den här listan ...

Läs mer

Kom igång med löpning

Kom igång med löpning

Vi lär dig knepen som hjälper dig att komma igång med ...

Lär dig knepen nu

Därför ska du träna på morgonen

Därför ska du träna på morgonen

Upp och hoppa! Morgonträning ger dig massor av energi ...

Läs mer

10 goda skäl att träna hemma

10 goda skäl att träna hemma

Maxa din hemmaträning med I FORM. Här får du ...

Läs mer

Att komma igång

Att komma igång

Vill du börja löpträna regelbundet men har lite svårt ...

Läs mer

Nytt
Därför ska du träna på morgonen

Därför ska du träna på morgonen

Upp och hoppa! Morgonträning ger dig massor av energi ...

Läs mer

Håll formen under semestern

Håll formen under semestern

Vill du ge gärnet eller bara ta det så lugnt som möjligt ...

Läs mer

Jag vill ta en paus under semestern

Jag vill ta en paus under semestern

Sjuk, stressad, skadad, upptagen eller gravid? Så här ...

5 goda råd för att hålla formen

Få 10 tips för roligare löpning

Få 10 tips för roligare löpning

Känns det motigt med löpningen ibland? Den här listan ...

Läs mer

Så lär du dig att älska löpning

Så lär du dig att älska löpning

När du väl har förälskat dig i löpning blir det ett ...

Läs mer


Blogg-pepp

Hitta din favorit

3 nr + kläder

Kolla in priset!

Vi gillar musik

I FORMs spellistor

Välj rätt jacka

Komplett guide

Benrevolution

Få snygga ben