Cookie- och Sekretesspolicy






Motivation

Gör en spellista som passar till träningen

Det viktigaste med en spellista för ett träningspass är att musikens bpm passar till det tempo som du ska träna i så du kan springa, cykla och gå med mera i takt till musiken.

Bpm är ett uttryck för musikens tempo och står för ”beats per minute” - alltså slag per minut. Här kan du se vilket bpm som passar bra till din träning.

  • Yoga: 60-80 bpm vid den långsamma formen av yoga som fokuserar på andning och teknik. Till den snabba formen behöver du ett bpm från 120-140.
  • Gång:115-125 till vanlig halvsnabb gång - och upp till 140 om det är powerwalking.
  • Spinning: Här finns det stora variationer. Uppvärmningen ligger på 120-130 bpm, om du spurtar på 180-190 och vid vanlig träning någonstans mittimellan.
  • Aerobics/annan konditionsträning inomhus: Här finns det många olika typer av träning men är det tal om högt tempo eller intervallträning bör bpm:et ligga på 130-150. Liksom vid spinning har en instruktör ofta redan i förväg valt musik.
  • Cykling: 120–160 bpm men i olika intervaller kan du nå ett högre bmp.
  • Styrketräning: Välj musik som du tycker om. Många tror dock att musik i snabbt tempo runt 150 slag per minut eller högre gör övningarna enklare.
  • Simning: Ha 120 och 140 som utgångspunkt, men du kan använda långsammare och snabbare låtar när du värmer upp, varvar ned, spurtar och kör intervaller.
  • Löpning: Det finns stora skillnader mellan uppvärmnings- och sprinterlopp men ditt uppvärmnings-bpm ska beroende på din form ligga på cirka 100, medan det för din vanliga träning bör ligga på mellan 120 och 180 - där det senare ska användas när du spurtar. Enligt forskarna kan många av oss springa till ett bpm på cirka 125.

Datum: 6.6.2010

Läs mer om musik


Använd musik inne och ute

Oavsett var du tränar är musiken en bra träningskompis, men inomhus- och utomhusträning ställer olika krav på vilka låtar du väljer, säger idrotts- och musiklärare Morten Engsig Barasinski.
Inne:
Här kan du låta musiken bestämma tempo och takt för att motivera dig själv till en effektiv intervallträning genom att välja låtar med olika hastighet.
Ute:
Det kan vara svårt att hålla jämna steg i backarna till en låt på 150 bpm. Använd musiken mindre slaviskt när du tränar utomhus. Välj långa låtar som gärna är längre än 5-6 minuter, vilket ger ett bra ”flow” på löprundan.


Nyhetsbrev

Få veckans bästa nyheter, ta del av erbjudanden, delta i tävlingar och mycket mer!

Ännu mer I FORM...

Här är jackan du vill ha

Prenumerera

Här är jackan du vill ha

Den ultralätta löparjackan från Kari Traa är PERFEKT för utomhusträningen!

Jacka + I FORM = 99:50 kr

Läs I FORM nr 5/2015 här

Tidningen I FORM

Läs I FORM nr 5/2015 här

Alla prenumeranter kan även läsa I FORM elektroniskt. Här på skärmen, på smartphone och på surfplatta.

Så enkelt är det

Vinn ett svart Garmin vivofit®

iform.se

Vinn ett svart Garmin vivofit®

Tävla med oss på Facebook så har du chans att vinna ett svart Garmin vivofit® aktivitetsarmband! Vi har 5 stycken i potten!

Till tävlingen

Garanterad viktminskning

Kostdagboken

Garanterad viktminskning

Glöm allt om att räkna kalorier och låt Kostdagboken göra jobbet åt dig. Det har aldrig varit ENKLARE att göra sig kvitt extrakilon!

Testa GRATIS i 5 dagar

Boosta motivationen

iform.se

Boosta motivationen

Just nu får du träningskläder som boostar motivationen ihop 3 nr av I FORM för bara 99:50 kr.

Läs mer om erbjudandet här

Möt din nya träningskompis

iform.se

Möt din nya träningskompis

Säg hej till din personliga tränare och motivationskraft. Klockan på bilden blir din när du beställer 3 nr av I FORM.

Läs mer

I FORM

Mest lästa
Få 10 tips för roligare löpning

Få 10 tips för roligare löpning

Känns det motigt med löpningen ibland? Den här listan ...

Läs mer

Kom igång med löpning

Kom igång med löpning

Vi lär dig knepen som hjälper dig att komma igång med ...

Lär dig knepen nu

Därför ska du träna på morgonen

Därför ska du träna på morgonen

Upp och hoppa! Morgonträning ger dig massor av energi ...

Läs mer

10 goda skäl att träna hemma

10 goda skäl att träna hemma

Maxa din hemmaträning med I FORM. Här får du ...

Läs mer

Att komma igång

Att komma igång

Vill du börja löpträna regelbundet men har lite svårt ...

Läs mer

Nytt
Därför ska du träna på morgonen

Därför ska du träna på morgonen

Upp och hoppa! Morgonträning ger dig massor av energi ...

Läs mer

Håll formen under semestern

Håll formen under semestern

Vill du ge gärnet eller bara ta det så lugnt som möjligt ...

Läs mer

Jag vill ta en paus under semestern

Jag vill ta en paus under semestern

Sjuk, stressad, skadad, upptagen eller gravid? Så här ...

5 goda råd för att hålla formen

Få 10 tips för roligare löpning

Få 10 tips för roligare löpning

Känns det motigt med löpningen ibland? Den här listan ...

Läs mer

Så lär du dig att älska löpning

Så lär du dig att älska löpning

När du väl har förälskat dig i löpning blir det ett ...

Läs mer


Löpprogram

Från 0 till maraton

Bröd utan mjöl

Enkelt recept

I FORM bootcamp

Få drömkroppen

6 frågor om sex

Kan du svaren?