Fyra kvinnor springer ikapp.
© iStock

Vadslagning får dig att träna mer

Är träningsmotivationen i botten och behöver du en knuff för att komma igång? Då kan vadslagning och att tävla mot andra vara lösningen.

21 februari 2017 av Jeanette Linder & Irene Brøndum

Öka träningsmotivationen genom att slå vad

Är din träningslust helt i botten kan en liten tävling mot väninnan vara lösningen. I varje fall visar en ny studie att tävling är den klart bästa motivationen för att få tränat. 

Testpersoner utmanades i ett 11-veckorsprogram, där de fritt kunde välja mellan olika pass som spinning, löpning, yoga och styrketräning. Samtidigt delades de in i grupper där de via ett onlineforum antingen skulle stötta varandra under tiden eller tävla mot varandra om vem som tränade mest. Resultatet blev en överväldigande seger för tävlingsgruppen. När studien slutade hade de lyckats hålla en träningsnivå som var hela 90 procent högre än i stödgruppen.

Så kan du tävla mot andra

  • Använd en aktivitetsmätare för att räkna hur många steg du tar och tävla t ex mot din partner om vem som tar flest steg per dag.

Få 4 nr av I FORM + Active Life Tracker för endast 149:–. Active Life Tracker har en snygg design, håller koll på kaloriförbränning och sömnmönster och motiverar dig till en sundare livsstil. 

  • Slå vad med en väninna om vem som kan träna flest gånger på en månad. Förloraren bjuder vinnaren på middag.

  • Starta en Facebookgrupp med en grupp vänner där ni skriver varje gång ni har tränat och med jämna mellanrum utser en vinnare.

Kanske är du intresserad av