Cookie- och Sekretesspolicy






Träningsmusik

Gör en spellista som passar till träningen

Det viktigaste med en spellista för ett träningspass är att musikens bpm passar till det tempo som du ska träna i så du kan springa, cykla och gå med mera i takt till musiken.

Bpm är ett uttryck för musikens tempo och står för ”beats per minute” - alltså slag per minut. Här kan du se vilket bpm som passar bra till din träning.

  • Yoga: 60-80 bpm vid den långsamma formen av yoga som fokuserar på andning och teknik. Till den snabba formen behöver du ett bpm från 120-140.
  • Gång:115-125 till vanlig halvsnabb gång - och upp till 140 om det är powerwalking.
  • Spinning: Här finns det stora variationer. Uppvärmningen ligger på 120-130 bpm, om du spurtar på 180-190 och vid vanlig träning någonstans mittimellan.
  • Aerobics/annan konditionsträning inomhus: Här finns det många olika typer av träning men är det tal om högt tempo eller intervallträning bör bpm:et ligga på 130-150. Liksom vid spinning har en instruktör ofta redan i förväg valt musik.
  • Cykling: 120–160 bpm men i olika intervaller kan du nå ett högre bmp.
  • Styrketräning: Välj musik som du tycker om. Många tror dock att musik i snabbt tempo runt 150 slag per minut eller högre gör övningarna enklare.
  • Simning: Ha 120 och 140 som utgångspunkt, men du kan använda långsammare och snabbare låtar när du värmer upp, varvar ned, spurtar och kör intervaller.
  • Löpning: Det finns stora skillnader mellan uppvärmnings- och sprinterlopp men ditt uppvärmnings-bpm ska beroende på din form ligga på cirka 100, medan det för din vanliga träning bör ligga på mellan 120 och 180 - där det senare ska användas när du spurtar. Enligt forskarna kan många av oss springa till ett bpm på cirka 125.

Datum: 7.6.2010

Läs mer om musik


Använd musik inne och ute

Oavsett var du tränar är musiken en bra träningskompis, men inomhus- och utomhusträning ställer olika krav på vilka låtar du väljer, säger idrotts- och musiklärare Morten Engsig Barasinski.
Inne:
Här kan du låta musiken bestämma tempo och takt för att motivera dig själv till en effektiv intervallträning genom att välja låtar med olika hastighet.
Ute:
Det kan vara svårt att hålla jämna steg i backarna till en låt på 150 bpm. Använd musiken mindre slaviskt när du tränar utomhus. Välj långa låtar som gärna är längre än 5-6 minuter, vilket ger ett bra ”flow” på löprundan.


I FORM

Mest lästa
Förbättra din form med musik

Förbättra din form med musik

Bra musik har en mycket speciell förmåga att liva upp. ...

Perfekt spellista

Här är era favoritlåtar

Här är era favoritlåtar

Titta in och låt dig inspireras av andra I FORM-läsares ...

Läs mer

Gör en spellista som passar perfekt

Gör en spellista som passar perfekt

Det viktigaste med en spellista för ett träningspass är ...

Läs mer

8 anledningar att träna till musik

8 anledningar att träna till musik

Forskning visar att musik under träning förbättrar ...

Läs mer

Musik som lyfter dig

ExclusiveExclusiveMusik som lyfter dig

En bra spellista kan förvandla träningen från pina till ...

Läs mer

Nytt
Här är era favoritlåtar

Här är era favoritlåtar

Titta in och låt dig inspireras av andra I FORM-läsares ...

Läs mer

Musik som lyfter dig

ExclusiveExclusiveMusik som lyfter dig

En bra spellista kan förvandla träningen från pina till ...

Läs mer

Berätta om din favoritmusik

Berätta om din favoritmusik

Skicka in namnet på dina fem favoritlåtar, gärna med en ...

Läs mer

Gör en spellista som passar perfekt

Gör en spellista som passar perfekt

Det viktigaste med en spellista för ett träningspass är ...

Läs mer

8 anledningar att träna till musik

8 anledningar att träna till musik

Forskning visar att musik under träning förbättrar ...

Läs mer

Ännu mer I FORM...

Ursäkta röran, vi bygger om…

Om I FORM

Ursäkta röran, vi bygger om…

Upplever du konstiga saker på iform.se just nu? Det är inget konstigt med det!

Läs mer

Träningskläder till dig

Prenumerera

Träningskläder till dig

Beställ 3 nr av I FORM för bara 99:50 kr så får du testvinnande sportbehå och tights SAMT en dagkräm med på köpet!

Läs mer och beställ

Läs I FORM nr 12/2015 här

Tidningen I FORM

Läs I FORM nr 12/2015 här

Alla prenumeranter kan även läsa I FORM elektroniskt. Här på skärmen, på smartphone och på surfplatta.

Så enkelt är det

Här är sommarens motivation

Prenumerera

Här är sommarens motivation

SOMMARSPECIAL: Träna i kläder från Kari Traa. Du får det snygga settet med 4 nr av I FORM för bara 149:50 kr.

Beställ här

Garanterad viktminskning

Kostdagboken

Garanterad viktminskning

Glöm allt om att räkna kalorier och låt Kostdagboken göra jobbet åt dig. Det har aldrig varit ENKLARE att göra sig kvitt extrakilon!

Testa GRATIS i 5 dagar

Möt din nya träningskompis

Prenumerera

Möt din nya träningskompis

Säg hej till din personliga tränare och motivationskraft. Klockan på bilden blir din när du beställer 3 nr av I FORM.

Läs mer

Nyhetsbrev

Få veckans bästa nyheter, ta del av erbjudanden, delta i tävlingar och mycket mer!


Det betyder plusset

Exlusivt innehåll!

I FORM bootcamp

Få drömkroppen

I FORMs Kostdagbok

Bli smal och sund

Bröd utan mjöl

Enkelt recept

3 nr + kläder

Kolla in priset!