Gör en spellista som passar till träningen

Det viktigaste med en spellista för ett träningspass är att musikens bpm passar till det tempo som du ska träna i så du kan springa, cykla och gå med mera i takt till musiken.

7 juni 2010 av I FORM

Bpm är ett uttryck för musikens tempo och står för ”beats per minute” - alltså slag per minut. Här kan du se vilket bpm som passar bra till din träning.

  • Yoga: 60-80 bpm vid den långsamma formen av yoga som fokuserar på andning och teknik. Till den snabba formen behöver du ett bpm från 120-140.

  • Gång:115-125 till vanlig halvsnabb gång - och upp till 140 om det är powerwalking.

  • Spinning: Här finns det stora variationer. Uppvärmningen ligger på 120-130 bpm, om du spurtar på 180-190 och vid vanlig träning någonstans mittimellan.

  • Aerobics/annan konditionsträning inomhus: Här finns det många olika typer av träning men är det tal om högt tempo eller intervallträning bör bpm:et ligga på 130-150. Liksom vid spinning har en instruktör ofta redan i förväg valt musik.

  • Cykling: 120–160 bpm men i olika intervaller kan du nå ett högre bmp.

  • Styrketräning: Välj musik som du tycker om. Många tror dock att musik i snabbt tempo runt 150 slag per minut eller högre gör övningarna enklare.
  • Simning: Ha 120 och 140 som utgångspunkt, men du kan använda långsammare och snabbare låtar när du värmer upp, varvar ned, spurtar och kör intervaller.
  • Löpning: Det finns stora skillnader mellan uppvärmnings- och sprinterlopp men ditt uppvärmnings-bpm ska beroende på din form ligga på cirka 100, medan det för din vanliga träning bör ligga på mellan 120 och 180 - där det senare ska användas när du spurtar. Enligt forskarna kan många av oss springa till ett bpm på cirka 125.

Texten fortsätter under annonsen

Kanske är du intresserad av

Texten fortsätter under annonsen

Texten fortsätter under annonsen