Förbättra din form med musik

Din kropp älskar att röra sig i takt till musik! Musik förbättrar reaktiviteten både i kropp och huvud. Det gör dig mindre trött, mer uthållig och inte minst - lyckligare.

7 juni 2010 av I FORM

Beat iiiiiiiit, beat iiiiiiit, no one wants to be defeated … Du känner säkert igen det: När tonerna av en riktigt bra låt når öronen börjar kroppen nästan röra sig av sig själv. Fötterna stampar i takt och mungiporna dras uppåt.

Bra musik har en mycket speciell - och vetenskapligt bevisad - förmåga att liva upp oss människor. Och därför kan musiken bli din allra bästa träningskompis.

Musik är ett verktyg

Morten Engsig Barasinski är idrotts- och musiklärare med många års erfarenhet som spinninginstruktör. Han kallar musiken ett ”verktyg som effektivt kan föra oss till en nivå där träningen är både roligare och mycket effektiv”.

Enligt honom kan musiken hitta dolda krafter hos oss när träningen verkligen blir riktigt tuff och motivera oss till den kraftansträngning som krävs för att nå målet.

Och han är inte den ende som tänker så. Under de senaste 20 åren har det regelbundet dykt upp forskning som har visat att musik på ett stort antal områden har en direkt och positiv inverkan på vår träning.

Mycket av denna forskning kommer från det Londonbaserade Brunel University, där doktor Costas Karageorghis som är professor i idrottspsykologi, och hans kollegor kan berätta att musik ökar vår träningsmängd och träningshastighet.

Träningen blir roligare

Dessutom skjuts tidpunkten fram för när muskler och viljestyrka sätter stopp på grund av trötthet och musiken gör också träningen roligare.

Men hur kan en samling rytmer, toner och verser ha den effekten? Svaret finns inne i hjärnan, för musiken går inte bara in genom ena örat och ut genom det andra. Till exempel har danska forskare bevisat att musik frigör signalsubstanserna adrenalin och dopamin, där adrenalinet ökar musklernas energitillförsel, medan dopaminet gör oss glada.

Den del av nervsystemet som kontrollerar andning och puls påverkas av musik och båda hjärnhalvorna används. Höger sida uppfattar bland annat harmoni och tonarter medan den vänstra hjärnhalvan uppfattar låtens melodi, vilket kräver musikaliskt minne.

Vi är skapade för att älska musik

Det finns många olika sorters musik och om gillar du en låt kan det motivera dig under träningen. Men det är också andra kriterier som måste vara uppfyllda om du ska använda musiken som ett träningsredskap.

Musikens tempo eller bpm (slag per minut) ska passa din puls eller hjärtrytm. Om du till exempel tränar med en puls på 130, är en låt med ett bpm på circa 130 rätt för dig.

Det krävs lite matematikkunskaper för att sätta ihop en riktigt bra träningsmix men det är värt ansträngningen. Och en av de bästa sakerna med musik och träning är att du snabbt märker om musiken inte passar. Din kropp är nämligen bra på att märka om det är rätt rytm, säger ny zeeländska Philip Mills.

Han har grundat träningsprogrammen Les Mills som ut övas i 13 000 träningscenter i 70 länder. Träningsprogrammens åtta grundläggande träningsformer utövas alla till musik, bland annat; Bodypump, Body-combat och Bodystep. Och det är det enda rätta, säger Phillip Mills:
- Jag tror inte att våra kroppar är gjorda för att sitta stilla framför en dator eller att vi ska arbeta uteslutande med våra huvuden.

Kroppen vill och ska röra sig, den är skapad för att tycka om att röra sig till musik och det råder ju ingen tvekan om att musik i samband med fysisk aktivitet gör oss glada och har en motiverande inverkan.

- Försök att dansa utan musik, så förstår du vad jag menar, säger han.

Kanske är du intresserad av