Åtta saker du får ut av musiken

En mängd forskningsresultat visar att musik när du tränar förbättrar din prestation inom flera områden.

7 juni 2010 av I FORM

1. Du reagerar snabbare
Ju snabbare tempo musiken har, desto snabbare blir din reaktionsförmåga.

Använd det i din träning:
Förmågan att reagera snabbt är viktig i exempelvis bollsporter och kampsporter, där du måste reagera snabbt för att hinna ta en boll eller möta motståndarens rörelser.

2. Lagom tempo gör dig stark på längre distanser

Forskare från engelska Brunel University har testat vilken typ av musik som är den mest motiverande under långa träningspass och musik i lagom tempo vinner över både en blandning av snabb och långsam musik och enbart snabb musik.

Använd det i din träning:

Det har länge varit vanligt att deltagarna i halva och hela maratonlopp springer till musik under tävlingen. ”Run To The Beat” är en halvmaraton på Londons gator där löparna inte behöver en iPod - här springer alla till en blandning av inspelad och levande musik.

3. Du kan träna hårdare utan att bli trött

Studier visar att dina ansträngningar kommer att kännas runt tio procent mindre när du tränar till musik som passar din takt, ditt tempo och ”hjärtarbete”. Detta innebär att du orkar träna 10 procent mer eller med 10 procent högre intensitet, utan att det känns svårare.

Använd det i din träning:

De flesta pass på gymmet till exempel aerobics, spinning och dansträning utövas till musik för att hitta ett bra tempo och göra träningen lättare och roligare. Den nya trenden är evenemang där musiken spelas på plats av en DJ. Det gör träningen till en upplevelse där du verkligen kan ”följa” musiken, vilket gör det ännu mer effektivt.

4. Mera ”flow” i träningen
När du kombinerar träning med musik blir det lättare att hamna i ”flow” - ett tillstånd där din kropp och hjärna mer eller mindre slår på autopiloten och du inte tänker så mycket på vad du gör, utan du bara gör det. Att vara ”in the zone” som amerikanerna kallar det, kan påminna om ett lättare hypnotiskt tillstånd där man glömmer tid och rum och bara är närvarande i stunden. Och att uppnå ett sådant flow under träningen ger en väldigt behaglig träning. För att komma dit ska du enligt experterna uppleva en perfekt korrelation mellan musikval och träningsform.

Använd det i träningen:

Du vet det kanske redan om du har utövat dans eller aerobics till musik med slagverk. Musiken får träningen att verka som allt annat än bara träning och huvudet rensas på tankar, stressen försvinner och tiden flyger iväg. Tillståndet är mycket likt den så kallade ”Runner's high”, som kan uppnås utan musik.

5. Bättre resultat inför tävlingar

Studier och tävlingsresultat visar att musik både kan dämpa nervositet och hjälpa dig att prestera bättre i en tävling eller under ett krävande träningspass. Långsam och välkänd musik är bra för att hålla nerverna i styr, medan musik med fart i kan få dig till en topprestation.

Använd det i din träning:
Oavsett om du tränar inför en tävling eller inte så kan nervositet, stress, hjärtesorger och så vidare försämra dina resultat och kanske även få dig att helt överge träningen. Här kan musiken få dig att släppa loss eller sätta fart på dig.

6. Du sparar syre och orkar mer

När du utövar en träningsform med många upprepningar som till exempel rodd, cykling och löpning är det lättare att hålla konstant takt om du hör musik i en synkroniserad hastighet. Dessutom visar forskning från Brunel University att man använder upp till 7 procent mindre syre när träningstempo och musik är synkroniserade, jämfört med om de inte är det.

Använd det i din träning:
Ju längre musklerna måste arbeta, desto mer syre behöver de. Så musikens inverkan på ditt syrebehov kommer att vara särskilt fördelaktig när du är ute på långa distanser.

7. Intervall- och teknikträningen blir lättare

Tränar du intervallträning eller teknisk träning kan musiken vara till stor hjälp. Du kan till exempel använda musikens rytm till att kontrollera när du sätter ner foten vid intervallträning, så att du håller tempot. Och de tekniska detaljerna sätter sig snabbare I ryggmärgen om du tränar in dem till musik. Kroppen är nämligen ursprungligen inställd på att röra sig i takt till musiken.

Använd det i din träning:
Intervallträning kan ge konditions- och uthållighetsträningen en extra skjuts eftersom det hindrar kroppen från att vänja sig vid träningen och ansträngningen. När det gäller teknisk träning kan musiken till exempel hjälpa dig med din simteknik (och ja, det finns musikspelare som fungerar i vatten). Rytmen kommer att säga till dig när du ska ta ett arm- eller bentag, så att du får in en bra teknik.

8. Musiken håller ångan uppe

Även med de bästa intentioner kan det vara svårt att hålla önskad intensitet under ett långt och krävande träningspass. Men musiken hjälper, säger forskare från Universitetet i Wisconsin-La Crosse I USA. De lät testpersoner cykla till antingen musik eller ljud från vågskvalp och musikens tempo gjorde det lättare att hålla önskad pedalrytm.

Använd det i din träning:
Erkänn att tidskrävande träning kan vara lika tråkig som den av olika skäl (uthållighet, fettförbränning och så vidare) är nödvändig. En bra spellista håller ångan uppe - helt enkelt på grund av att din kropp är inställd på att röra sig till musik.

Kanske är du intresserad av