Strunta i stretchingen - bli snabbare

Stela leder ger dig bättre löpekonomi.

24 juni 2010 av I FORM

Om du hoppar över stretchövningarna ofta behöver du inte misströsta. En amerikansk undersökning avslöjar att du kan springa bade längre och snabbare om du inte är så smidig i benen.

Anledningen är att det lagras mer energi i stela senor som används i nästa steg, som en pilbåge som skjuter iväg pilen med hjälp av en överspänd sträng.

Mycket elastiska senor suger däremot upp all energi som då alltså inte kan användas i nästa steg.

8 procents förbättring

Fyra manliga och fyra kvinnliga löpare, som var och en sprang cirka 80 km I veckan, testades i studien. Resultatet var att de minst smidiga löparna hade en 8 procent bättre löpekonomi än de smidigaste löparna.

Så mycket ska du stretcha: Det råder mycket delade meningar bland forskarna om huruvida man ska stretcha eller inte. Forskarna är dock eniga om följande riktlinjer:

  • Du fokuserar uteslutande på att få den mest optimala löpekonomin: Hoppa över stretchingen.
  • Du vill minimera risken för skador: Stretcha efter varje träningspass (håll varje sträckning i cirka 30 sekunder).
  • Du minskar ömheten i musklerna: Hoppa över stretchingen. Det fungerar inte.


Slutsats: Om det känns bra att stretcha, så gör det. Du kan nämligen inte skada kroppen - det värsta som kan hända, är att det inte förbättrar din form.

Kanske är du intresserad av