© Colourbox

Sitter ditt fett på lår, rumpa eller mage?

Det är viktigt att du tränar efter var på kroppen som ditt fett sitter. Här är 4 superenkla tips.

24 augusti 2016 av Anja Bruneskjold

Forskning visar att dina dagliga vanor spelar stor roll när det handlar om var på kroppen som du har mest fett. Vi har samlat 4 tips på hur du blir av med det överflödiga fettet. 

Fett på överkroppen

Generellt är fettvävnad placerad på den övre delen av kroppen: axlar, bröst, mage, rygg och överarmar. För att bli av med det överflödiga fettet bör du fundera över om du äter rätt och får tillräckligt med motion. 

Kolla också detta träningsprogram med sex supereffektiva övningar, om du vill gå ner i vikt.

Fett precis över naveln

Om du har extra fett på magen precis över naveln kan det vara tecken på att du producerar osedvanligt mycket av stresshormonet kortisol.

Prova eventuellt att göra stressreducerande motion som yoga eller pilates. Om du konstant är uppblåst vid naveln, och det INTE är extra fett som är orsaken, bör du kanske fundera över om du dricker för mycket alkohol.

Fett på lår och rumpa 

Om du har extra fett här är det sannolikt för att du inte motionerar tillräckligt mycket. Prova spinning eller cirkelträning som hjälper dig att få upp pulsen ordentligt. 

Fett på ryggen

Om du har extra fett över hela ryggen betyder det garanterat att du varken rör på dig tillräckligt eller äter sunt. Det kan också var så att du är den typen som antingen hoppar över en måltid eller helt enkelt bara äter fler kalorier än du förbränner. 

Kanske är du intresserad av