Utmattad kvinna håller sig för pannan. Hon blundar.


© iStock

Så undviker du att bränna ut dig när du tränar

Är du på väg att ge upp efter halva träningspasset? De här tipsen hjälper dig att hålla ut och inte ge upp när du tränar.

25 juli 2017 av Anja Bruneskjold

Det kan verkligen vara tufft att jobba, äta sunt OCH träna så mycket som du vill – utan att bränna ut dig helt. Se här hur du kan få mer energi och samtidigt undvika att bli stressad. 

1. Träna det du är bekant med

Ibland är det svårt med nya utmaningar. Och en ny träningsform eller löprunda kan enkelt få dig ur balans. Om orken tryter så kan det vara smart att hålla sig till något du är välbekant med. Då behöver du inte fokusera på nya saker och undviker lättare att bränna ut dig. 

2. Slappna av och meditera

Se om du kan hitta ett tillfälle där du kan varva ner och slappna av helt. På det viset blir det lättare att hålla fokus och undvika att bli stressad när du tränar.

3. "Stäng" av stressen

Detta hänger ihop med den förra punkten. Om du är på gränsen till att bränna ut dig men samtidigt gärna vill orka träna, testa då att helt enkelt lägga stressen på hyllan. Andas djupt några gånger under träningspasset. Det påverkar hjärnans kontrollcenter positivt och därför kan du fokusera bättre på träningen.

4. Kom ihåg att prioritera sömnen

Normalt säger man att 7–9 timmars sömn är lagom för en vuxen människa. Men om du tränar regelbundet är det helt OK att sova t ex 10–11 timmar. Givetvis om du har tid. Sömn ger dig mer energi och du kommer sannolikt inte att bränna ut dig om du är utvilad. 

I FORM rustar dig för löprundan

Just nu kan du få en superpraktisk och snygg löparjacka från Active Fit tillsammans med I FORM. Löparjackan är skräddarsydd för att ge dig bästa möjliga förutsättningar att göra ditt bästa under träningen, oavsett väder och vind.

Få den snygga löparjackan tillsammans med massor av inspiration, tips och sunda recept från I FORM. Du sparar mer än 900 kr!

>>Se supererbjudandet här.<<

Kanske är du intresserad av