Kvinna lyfter hantel.
© Colourbox

Så ska du träna om du verkligen vill ha vältränade armar

Gör du de här misstagen? Kolla vad du ska vara extra uppmärksam på!

16 september 2016 av Anja Bruneskjold

Hör du också till dem som vill ha snygga, vältränade armar? Och tränar du också väldigt mycket? Kanske gör du något av de här misstagen ... 

Du tränar inte axlar och rygg. Det är rätt väsentliga muskler att träna om du gärna vill ha vältränade armar. Både ryggen och axlarna behövs tränas. Det tjänar inte så mycket till att bara träna särskilda delar av kroppen, utan det viktiga är att ha fokus på samtliga muskelgrupper – speciellt de stora. Då förbränner du också mycket mer. 

Du tänker inte på vad du äter. Och det är i princip lika viktigt som hur många timmar du lägger på att träna. Men bara nästan. Om du vill ha vältränade armar spelar det dock roll vad du stoppar i dig. Se till att få i dig protein till varje måltid – det är nämligen den viktigaste byggstenen när du vill bygga muskler. 

TIPS! Se till att äta ca 30 minuter efter din träning. Då är din kropp redo att absorbera näringsämnen – OCH proteinerna återuppbygger fibrerna i dina muskler.

Dina vikter är alldeles för lätta. Är det för att du är rädd för att se övertränad ut? Det kommer inte att hända. Om du inte flyttar in på gymmet. Du behöver träna med vikter som är så tunga att de stimulerar musklerna så mycket som det bara är möjligt. Du ska max göra 8 eller 12 repetitioner. Och det gör du max 3 till 5 gånger. De sista två repetitionerna ska vara riktigt tuffa att klara av. Då är vikterna tillräckligt tunga.

Kanske är du intresserad av